Test nawigacji GPS: Która pokieruje najlepiej?

Większe są lepsze - w ten sposób producenci przekonują nas o wyższości swoich nawigacji samochodowych nad smartfonami z aplikacją GPS. Aby sprawdzić, czy mają rację, Fundacja Pro-Test poddała testowi 15 najbardziej popularnych nawigacji samochodowych - zarówno duże aplikacje o pięciocalowym ekranie, jak i nieco mniejsze o przekątnej ekranu 4,3 cala

Pro-Test to działająca na polskim rynku od 2001 roku część międzynarodowej organizacji International Consumer Research & Testing zajmującej się testowaniem produktów. Fundacja zleca (lub publikuje wykonane przez inne organizacje konsumenckie) testy porównawcze produktów. Badania są przeprowadzane w laboratoriach poza granicami Polski, głównie we Francji i Niemczech. Aby zachować pełną niezależność testów, fundacja zachowuje w tajemnicy nazwy laboratoriów, które przeprowadzają testy.

Która prowadzi najlepiej?

W teście opublikowanym przez Fundację Pro-Test przebadano w specjalistycznym laboratorium 15 nowych nawigacji samochodowych w cenach od 392 do 1394 zł. Eksperci sprawdzili je w najdrobniejszych szczegółach.

Zaczęli od samego nawigowania. W ramach tego badania zmierzyli czasy rozpoczęcia pracy i znalezienia własnej lokalizacji przez GPS, a także czas wyszukiwania różnych długich tras. Następnie badacze przyjrzeli się, w jaki sposób nawigacje nas prowadzą: ocenili znajdowanie przez nie celu, nowe wyszukanie trasy podczas nawigowania oraz pracę urządzeń, gdy zanika sygnał z satelity.

Rekordzista szuka w 3 sekundy

Wszystkie badane aplikacje wypadły dobrze pod względem nawigowania, są też znacznie szybsze od nawigacji sprzed kilku lat. Większość modeli potrzebuje mniej niż 10 sekund na nawiązanie kontaktu z satelitami. Rekordzista pod tym względem - Garmin Nüvi 2460LMT - znajduje swoją lokalizację w jedyne trzy sekundy. Znacznie bardziej ociąga się z wykonaniem tego zadania TomTom Start 25 - na nawiązanie kontaktu z satelitą jego właściciele muszą czekać aż 28 sekund.

Ocenie poddano też komendy, a ściślej ich brzmienie, a także sprawdzono, czy komunikaty są wyraźne i czy są podawane we właściwym momencie.

Żeby kierowca bez trudu mógł odczytać, gdzie jechać, bardzo ważny jest sposób wyświetlania trasy i komend na ekranie. Dlatego eksperci z laboratorium ocenili, jak nawigacje wyświetlają skomplikowane skrzyżowania, ronda, drogi wielopasmowe, rozgałęzienia, a także całą trasę i ustawiony cel.

I tu nastąpiła wyraźna poprawa w porównaniu z nawigacjami z poprzednich testów: Instrukcje jazdy pojawiające się na wyświetlaczu stały się wyraźniejsze i bardziej przejrzyste, a komendy słowne wystarczająco głośne i wyraźne. Tylko w jednym z modeli badacze ocenili komendy słowne nieco niżej. Dlaczego? Urządzenie to czasem zbyt późno informuje o rozgałęzieniach dróg.

Łatwe w użytkowaniu? Niekoniecznie

Dla wielu z nas kryterium decydującym o zakupie nawigacji jest łatwość użytkowania. Dlatego ten parametr był także istotnym punktem badań Pro-Testu. Niestety okazało się, że tylko trzy z przetestowanych urządzeń są na tyle łatwe w obsłudze, że można im było przyznać czwórki za ten parametr. Mało tego, w badaniu codziennego użytkowania tylko jedna nawigacja okazała się dobra - docelowy adres wprowadzamy w niej tylko kilkoma ruchami palców.

Nowością w nawigacjach samochodowych są też systemy głosowe, dzięki którym wystarczy, że kierowcy muszą wypowiedzieć cel, do którego chcą dojechać, zamiast wpisywać go do urządzenia. Rozpoznawanie mowy nie oznacza jednak, że od razu zostaniemy doprowadzeni do celu - czasem trzeba skontrolować wprowadzone dane, potwierdzić je dotknięciem palca lub skorygować.

Niektóre badane nawigacje mają ponadto problemy z rozpoznawaniem mowy. W związku z tym kilka razy trzeba powtórzyć cel swojej podróży, zanim urządzenie rozszyfruje, gdzie chcemy pojechać. Z testu wynika, że najlepsze rozpoznawanie mowy mają urządzenia Garmina.

Cztery nawigacje z testu mają tzw. usługi live. Co to oznacza w praktyce? Usługi te dostarczają nam przez sieć komórkową aktualne informacje o korkach w okolicy. Po rocznym lub dwuletnim okresie próbnym trzeba będzie zacząć za usługi live płacić. Pozostałe nawigacje z testu wykorzystują informacje o warunkach na drogach nadawane przez radio - tzw. TCM.

Pełne płatne wyniki testu nawigacji na stronie Fundacji Pro-Test .

W teście przebadano następujące nawigacje:

Becker Active 50

Garmin NüLink! 2390

Garmin Nüvi 2460LMT

Garmin Nüvi 2495LMT

Garmin Nüvi 2595LMT

Garmin Nüvi 3490LMT

Mio Spirit 485 Europa Plus

Mio Spirit 687 Europa Plus

Navigon 42 Premium

Navigon 72 Premium

TomTom Go Live 1015 Europa

TomTom Go Live 820 Europa

TomTom Go Live 825 Europa

TomTom Start 20 Europa Traffic

TomTom Start 25 Europa Traffic