W Polsce telewizory idą jak świeże bułeczki! A na świecie? Dramat...
Wielcy producenci elektroniki - Sony i Samsung - zaapelowali w tym tygodniu do sprzedawców ich sprzętu w USA do utrzymywania minimalnych cen telewizorów i rezygnacji z nadmiernych promocji. Powód: w ubiegłym roku po raz pierwszy od ośmiu lat spadła w Stanach sprzedaż telewizorów. Doprowadziło to do spadku cen, a w konsekwencji strat producentów elektroniki. W przypadku Sony można wręcz mówić o katastrofie - sprzedaż spada dziewiąty rok z rzędu. Samsung - największy producent odbiorników na świecie - ratuje się, wprowadzając nowe modele i rewolucyjne technologie (m.in. sterowanie za pomocą gestów czy zupełnie nową technologię OLED).
W Polsce sprzedaż telewizorów wciąż notuje wzrosty. W tym roku według szacunków DisplaySearch Polacy mają kupić ok. 2,1 mln sztuk nowoczesnych odbiorników - o kilka procent więcej niż w 2011 r. Telewizory to ciągle jeden z motorów wzrostu rynku RTV/AGD. Według danych Gfk-RT wartość sprzedaży płaskich telewizorów (LCD, LED i plazmowych) od stycznia do marca wzrosła o 13 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. Większy niż telewizory wzrost - o ponad 40 proc. - zanotowały jedynie smartfony i dekodery do odbioru telewizji cyfrowej (to w związku z coraz szerzej dystrybuowaną informacją o rychłym zakończeniu naziemnego nadawania analogowego). Dla porównania: sprzedaż odtwarzaczy DVD spadła o prawie 30 proc., kamer wideo o ponad 20 proc., komputerów stacjonarnych o 17 proc.
- Rynek jest bardzo konkurencyjny, pracujemy na minimalnych marżach - mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka sieci Media Markt. - Rok 2010 był bardzo trudny dla całej elektroniki użytkowej. W tym roku jest tendencja wzrostowa. Siłą napędową są telewizory, smartfony i tablety. Sprzedaż telewizorów jest na dobrym poziomie, czemu pomagają Euro, olimpiada oraz proces przechodzenia na cyfrę, bo to dobre okazje do wymiany odbiornika - dodaje. Przyczyniają się też do tego liczne promocje i ułatwienia dla klientów: dodawanie gratis do odbiorników TV drobnego sprzętu (np. odtwarzaczy DVD), kredyty 0 proc. itp.
Samsung sprzedał w ubiegłym roku w Polsce 750 tys. telewizorów, o 5 proc. więcej niż w 2010.
Ma w tej chwili ponad jedną trzecią polskiego rynku. Jak większość producentów wspomaga sprzedaż promocjami, dodawał m.in. do telewizorów koszulki klubu piłkarskiego Chelsea, który sponsoruje. - Nie sądzę, że gdybyśmy wyłączyli wszystkie promocje, sprzedaż by spadła. Oczywiście dobre promocje wspomagają sprzedaż, ale bez nich klienci również by się zdecydowali na nasze produkty, bo podążają za markami, którym ufają, i ich nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak Smart TV - mówi Olaf Krynicki, PR menedżer Samsung Electronics Polska.
Dodaje, że telewizory przestały być urządzeniami do odbioru telewizji - można na nich oglądać filmy z YouTube'a i materiały wideo, przeglądać strony internetowe, korzystać z setek aplikacji, rozmawiać przez Skype'a.
Czy Samsung zarabia na sprzedaży telewizorów w Polsce? - Telewizor staje się multimedialną platformą, tego dziś klienci szukają, a my to im dostarczamy. Proszę wyczytać między linijkami, czy my na tym zarabiamy, czy nie - odpowiada Krynicki.
Rzecznik Sony w Polsce nie chciał komentować sytuacji firmy na rynku telewizorów.
-
Wielki wyciek danych. Miliony loginów i haseł trafiło do sieci
-
Polacy po nim depczą, a Niemcy kupują po 1000 euro. To nie jest chwast
-
Na co dzień zasiada za sterami Dreamlinera. Po pracy oddaje się nietypowej pasjiMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Prezes Chemeko-System zatrzymany. "Uderzenie w wizerunek premiera"
-
Wyciek danych kart płatniczych Polaków. Bank zablokował karty
- Kolejne ostrzeżenia przed rozwojem AI. Może zniszczyć ludzkość?
- Jest oświadczenie majątkowe byłego wiceministra od afery o ślubny ciągnik
- Granica polsko-niemiecka. Będą wzmożone kontrole w pociągach i samolotach
- Jakie banknoty trzeba wymienić? Czy w przypadku monet też jest to możliwe?
- Chińscy cyberszpiedzy atakują USA przez zainfekowane routery