UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie NC+. Długa lista wątpliwości
"Do UOKiK napływają liczne skargi konsumentów na dokonaną przez ITI Neovision wobec abonentów n jednostronną zmianę ceny oraz oferty programowej - polegającą na wprowadzeniu oferty nc+. Ze skarg wynika, że gdy konsument nie zrezygnuje do 19 kwietnia z dotychczasowej umowy, zostanie ona od 1 maja automatycznie zastąpiona ofertą nc+ obowiązującą przez 18 miesięcy. Analiza skarg dała podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko spółce ITI Neovision 2 kwietnia 2013 roku" - czytamy w komunikacie.
Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziło dokonanie przez spółkę jednostronnej zmiany umów (ceny usługi oraz oferty programowej) zawartych na czas oznaczony, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie listem zwykłym.
Jednocześnie UOKiK podkreśla, że jego zdaniem konsument, zawierając umowę na czas oznaczony, ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu. "Jednostronna zmiana warunków umowy może naruszać dobre obyczaje, ponieważ uzależniona jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy. Konsument w takiej sytuacji może przyjąć propozycję lub ją odrzucić - nie ma możliwości realizacji usług na dotychczasowych zasadach" - czytamy w komunikacie UOKiK, który dodaje, że aby móc korzystać z oferty platformy n, konsument musiał zapłacić za dekoder i antenę satelitarną oraz ponieść koszty ich instalacji. "Nieodzyskanie pieniędzy za sprzęt w przypadku rozwiązania umowy może skutecznie zniechęcać konsumentów do wycofania się z kontraktu" - głosi komunikat UOKiK.
Wątpliwości Urzędu budzi też przekazywanie informacji o zmianie umowy listem zwykłym, a nie poleconym. UOKiK uważa też, że klienci dostali zbyt krótki termin na podjęcie decyzji i ewentualną rezygnację z usługi. Zdaniem Urzędu taki sposób informowania nie gwarantuje, że każdy abonent będzie miał możliwość skutecznego zapoznania się z nowymi warunkami i podjęcia świadomej decyzji o korzystaniu z usług. Warto podkreślić, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta - nowa oferta zaczyna go obowiązywać automatycznie.
Jesteś abonentem NC+ i masz pytania? Odpowiadamy na wasze wątpliwości [FAQ]
Postępowanie przeciwko ITI Neovision może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
W siedzibie NC+ usłyszeliśmy, że firma wyda w sprawie UOKiK odpowiedni komunikat, ale na gorąco nie chce komentować decyzji o wszczęciu postępowania. Do części zarzutów firma odniosła się już w czwartek. Prezes Verley mówił m.in. w rozmowie z "Gazetą", czemu firma wysłała propozycje nowej umowy listem zwykłym, a nie poleconym. - Nie mamy sobie nic do zarzucenia. Informację o zmianach w ofercie przedstawiliśmy abonentom w formie pisemnej, nie mamy obowiązku doręczenia jej listem poleconym. Taki obowiązek mają np. firmy telekomunikacyjne, ale nie my - mówił prezes.
Czemu UOKiK nie czepia się Cyfry?
Urząd wszczął postępowanie tylko w stosunku do właściciela platformy n, ponieważ po stworzeniu platformy NC+ migracją, czyli obowiązkowym przejściem do nowej platformy, objęci są w pierwszej kolejności tylko abonenci platformy n. Z wyjaśnień prezesa NC+ Juliena Verneya wynika, że w dalszej kolejności migracja obejmie obecnych abonentów Cyfra+ - oni dopiero dostaną listy z propozycją zmiany warunków umowy i będą mieli czas na zastanowienie się i ewentualne złożenie rezygnacji z usług nowej platformy do końca czerwca. . Prezes Verley tłumaczył w rozmowie z nami w czwartek, że migracja wszystkich dotychczasowych abonentów n i Cyfry+ zakończy się dopiero za rok - pod koniec I kwartału 2014 roku.
Skargi do UOKiK płyną nieustannie
Abonenci NC+ od tygodnia słali do urzędu skargi na działalność nowej platformy. Tylko w czwartek złożono ich w urzędzie ponad 30. - Analizujemy wszystkie sygnały. Po wstępnej analizie zgłaszanych problemów część praktyk budzi nasze wątpliwości - mówiła nam Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.
CZYTAJ TAKŻE: Coraz poważniejsze kłopoty nc+. Skargi klientów już analizuje UOKiK .
Platforma NC+ powstała pod koniec listopada ubiegłego roku z połączenia należącej do Grupy Canal+ platformy Cyfra+ i platformy N należącej do Grupy ITI. Nowa platforma rozpoczęła działalność 21 marca 2013 roku.
NC+ ma na starcie ponad 2,5 miliona abonentów.
Przeczytaj nasz komentarz: Pasztet z NC+. Robotę UOKiK zrobili użytkownicy Facebooka
-
Tarczyński miał do spłacenia prawie 1,5 mln zł. Jest oświadczenie majątkowe
-
Polka oskarżona o zepsucie telewizora w hotelu. "Zażądamy rekompensaty"
-
Idą po Koronę Wodospadów! Zespół z Polski chce zdobyć dziesięć najwyższych wodospadów na świecieMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Europa w panice kupowała węgiel. Teraz odsprzedaje go do Afryki
-
3 rodziny czekają na mieszkanie, a posłanka PiS wynajmuje je za 116 zł
- Trakt Królewski nie pomieścił marszu. Metro i boczne ulice zapchane
- Wielka Brytania cofnie się w czasie? Rząd ma myśleć nad "cenowymi limitami"
- Padła "szóstka" w Lotto. Gdzie padły szczęśliwe liczby?
- "Nowy Świat" otwierano z pompą. Przez cały maj nie skorzystał nikt
- Mają ogromne emisje metanu i płonące "wrota piekieł". USA chcą to zmienić