DGP: Hipermarkety sprzedały paliwa za 6 mld zł

Co siedemnasty litr benzyny i diesla tankowany w Polsce kupowany jest na stacjach związanych z sieciami handlowymi. W minionym roku stacje sprzedały ponad 1,1 mld litrów paliwa o wartości 6 mld - podał ?Dziennik Gazeta Prawna?

Spośród 6756 stacji działających w Polsce do sklepów takich sieci jak np. Auchan, Tesco czy E.Leclerc należy zaledwie 158 obiektów. Analizując jednak pod względem wielkości sprzedaży, należą one do grona najbardziej liczących się graczy. Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w 2012 roku sieci handlowe sprzedały ponad 1,1 mld litrów paliwa. Jak zauważa "Dziennik Gazeta Prawna", dziś co 17. litr tankowany jest właśnie w stacji przy markecie.

Stacje przymarketowe pod względem sprzedaży mają obecnie 5,7 proc. udziałów w rynku przy 2,4 proc. udziału pod względem liczby obiektów. Wysoka sprzedaż to zasługa polityki cenowej sieci. Markety oferują najniższe ceny benzyny i diesla, działając na zaledwie kilkugroszowej marży.

Największą liczbą stacji dysponuje Carrefour (43 obiekty) oraz Intermarche (41). Do czołówki zalicza się również Tesco (29 stacji), Auchan (22), E.Leclerc (12) i Makro (6). - Za każdym razem, gdy stawiamy nowy market, a umożliwia to plan zagospodarowania przestrzennego, staramy się budować stację - mówi Dorota Patejko, rzecznik Auchan, w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną".

Nowością na rynku będą stacje Intermarche, które będą działać całkowicie samodzielnie, z dala od marketu. W tym roku może zostać uruchomionych siedem tego typu obiektów. Także E.Leclerc zamierza budować stacje w lokalizacjach z dala od własnych sklepów - ten model sprawdził się już we Francji.

Więcej o: