"Rz": Wojna cenowa dyskontów z galeriami handlowymi

Po wyjątkowo słabych miesiącach coraz więcej klientów zaczyna odwiedzać galerie handlowe. Nadal widać jednak, że wielu z nich szuka tanich produktów - pisze "Rzeczpospolita"

Konsumenci pod koniec 2012 roku mocno zacisnęli pasa. Ograniczyli wydatki przede wszystkim na ubrania i buty, a to właśnie tego typu sklepy są głównymi najemcami galerii, których w Polsce jest około 400. Z najnowszego badania FootFall wynika, że w poszczególnych tygodniach klientów w galeriach handlowych było nawet o 20 proc. mniej niż przed rokiem. Powoli widać jednak oznaki poprawy.

Z danych CBRE wynika, że łączna powierzchnia centrów handlowych w Polsce na koniec pierwszego kwartału 2013 roku wyniosła 9,5 mln m kw., a obecnie w budowie jest 900 tys. m kw. Do największych realizowanych projektów zaliczane są: Galeria Katowicka, rozbudowa Centrum Wzgórze w Gdyni, a także dalsza rozbudowa galerii handlowej Auchan w Łomiankach pod Warszawą.

Dyskonty w natarciu

Zdecydowanie najszybciej rosnącym segmentem rynku są obecnie dyskonty. Portugalska grupa Jerónimo Martins podała, że jej sieć dyskontowa Biedronka w pierwszym kwartale 2013 r. zwiększyła sprzedaż o 22,1 proc., do 2,8 mld euro.

Sieć Biedronka planuje w tym roku otworzenie 290 nowych sklepów. Łącznie będzie już ich miała 2,4 tys. w całej Polsce. Na inwestycje przeznaczonych będzie 1,6 mld zł. Niemiecki Lidl zamierza do końca 2013 roku uruchomić 500. placówkę w Polsce - obecnie sieć liczy ok. 450 obiektów.

Czytaj więcej: o planach Lidla w Polsce .

Więcej o: