LPP podbije Bliski Wschód? W przyszłym roku pierwsze sklepy Reserved

Choć kraje Bliskiego Wschodu kojarzą nam się luksusowymi markami, LPP zamierza uruchomić w nich pierwsze sklepy franczyzowe. - W każdym społeczeństwie znajdują się odbiorcy zarówno drogich produktów, jak i tych o bardziej masowym charakterze - mówi Dariusz Pachla, wiceprezes zarządu LPP.

Wiceprezes zarządu LPP w rozmowie z nami powiedział, że na Bliskim Wschodzie od wielu lat funkcjonują także firmy oferujące wyroby z przedziału cenowego, w którym plasują się marki LPP - Reserved, House, Mohito, Cropp, Sinsay i Promostars. Ponad 30 proc. całkowitej sprzedaży koncernu LPP pochodzi z rynków zagranicznych. Ten udział wkrótce może się zmienić, wraz z wejściem spółki do pierwszych krajów w regionie.

- Na Bliskim Wschodzie znajdziemy odzież wielu marek masowych, działających także na rynku polskim. Proszę pamiętać, że w tych krajach pracuje na co dzień wiele osób z zagranicy, pochodzących z Europy, Azji czy Ameryki. Odbiorcami są nie tylko obywatele tych państw, ale także osoby z innych regionów. W każdym społeczeństwie znajdują się odbiorcy i drogich produktów, i tych o bardziej masowym charakterze - mówi Pachla.

Nowe sklepy marek LPP będą wyłącznie punktami franczyzowymi. Dlaczego? - Wszystkie firmy oferują tam swoje wyroby w kooperacji z lokalnymi franczyzobiorcami. Prawo w tym regionie jest tak skonstruowane, że zagraniczny inwestor (przynajmniej w dziedzinie handlu zagranicznego) nie może mieć w podmiocie gospodarczym przeważającej ilości głosów, a co za tym idzie - preferowany jest model franczyzowy. Wykształciła się grupa przedsiębiorców, którzy chcą reprezentować różne marki odzieżowe w tym regionie, organizują sieć sklepów, budują je i prowadzą w kooperacji z właścicielami marek dostarczającymi towary - dodaje Pachla.

Pierwsze franczyzowe sklepy Reserved mają zostać otwarte już w przyszłym roku. Spółka nie ustaliła jeszcze szczegółów, które marki będą sprzedawane na Bliskim Wschodzie. - Precyzyjnie określimy, jakie marki umieścimy w tym regionie, dopiero w końcowej fazie negocjacji z franczyzobiorcą - mówi Pachla. Kto będzie konkurował z markami LPP? - W wielkim skrócie te same co w Polsce - dodaje.

Gorszy kwartał LPP

Właściciel marki Reserved zarobił w pierwszym kwartale na czystko 19,2 mln zł wobec 33,6 mln zł przed rokiem. Powód? Śnieżny i bardzo mroźny marzec. Pierwszy kwartał jest zawsze najtrudniejszy dla firm handlowych. Ludzie zaciskają pasa po dużych wydatkach na Boże Narodzenie, a mroźna pogoda nie zachęca do zakupów.

Jakie marki trójmiejskiej grupy cieszą się największym powodzeniem? Najwięcej zysków przynosi Reserved w kraju i za granicą - marka ta wygenerowała 52,3 proc. przychodów LPP. W samej Polsce od stycznia do marca kupiliśmy produkty Reserved za 256,4 mln zł, wydając na nie ponad 56 mln zł więcej niż przed rokiem. Lepiej radziły sobie inne marki: dla porównania Cropp sprzedał towary za 75,2 mln zł, czyli o 2,1 mln zł więcej niż przed rokiem. Z kolei House zwiększył sprzedaż w Polsce o 4,1 mln zł, do 70,6 mln zł. Szczegółowe dane na temat wszystkich marek LPP można znaleźć w prezentacji.

Czytaj więcej: LPP mniej zarobił, a kurs bije rekordy - ponad 7 tys. za akcję .

Czy LPP powiedzie się ekspansja na Bliskim Wschodzie?
Więcej o: