Amazon wchodzi w e-zakupy spożywcze. Nie tylko w USA

Po pięciu latach testów AmazonFresh w Seattle, w ramach którego firma dostarczała klientom zamówione przez internet świeże produkty, w tym jaja, truskawki czy mięso, Amazon rusza do kolejnych miast. Jeżeli biznes się sprawdzi, firma planuje ekspansję poza terytorium USA

Pozytywne wyniki działalności firmy w Seattle sprawiły, że Amazon zdecydował się rozpocząć działalność w kolejnych miastach. Jeszcze w czerwcu AmazonFresh będzie dostępny w Los Angeles, a w drugiej połowie roku także w San Francisco. Jeżeli w nowych lokalizacjach system się sprawdzi, w przyszłym roku Amazon planuje uruchomić usługę w 20 kolejnych miastach - w tym także tych, położonych poza granicami USA. Bill Bishop, analityk rynku detalicznego uważa, że Amazon może celować nawet w 40 krajów.

Amazon poszukuje nowych, dużych rynków, aby utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu, które zwiększyło o 220 proc. wzrost wyceny akcji firmy w ciągu ostatnich pięciu lat. Branża spożywcza w Stanach, która wygenerowała w ubiegłym roku 568 mld dolarów przychodów ze sprzedaży, jest bardzo atrakcyjna dla spółki. Ekspansja Amazona w tym obszarze może okazać się poważnym zagrożeniem nawet dla takich gigantów jak Wal-Mart.

- Amazon testował swoje rozwiązania przez wiele lat. Teraz przyszedł czas na zebranie całej wiedzy i sprawdzenie swoich możliwości poza Seattle - powiedział Bishop. - Branża spożywcza może przez to stracić lidera. Trzeba pamiętać, że Amazon może wspierać się zyskami ze sprzedaży w sieci innych produktów.

Ale nie brakuje też sceptyków. - Amazon będzie miał problemy, by wygenerować zyski ze sprzedaży produktów spożywczych. Świeże towary szybko się psują w magazynach, do tego mogą zostać uszkodzone w czasie transportu. To będzie ciężka próba dla firmy - powiedział Roger Davidson, były dyrektor sektora spożywczego w Wal-Marcie.

Wal-Mart, największa na świecie sieć detaliczna, testuje sprzedaż przez internet w San Francisco, a także oferuje zakupy on-line w Wielkiej Brytanii. - Jesteśmy gotowi na ekspansję w kolejnych regionach w USA - powiedział Dan Toporek, rzecznik prasowy Wal-Mart.

Więcej o: