Ostra walka na rynku piwa. Browary zaskakują oryginalnymi smakami

Regionalne browary i duże koncerny agresywnie walczą o konsumentów w obliczu stagnacji na rynku. To trudny rok dla branży, ale właściciele browarów nie boją się wprowadzać do sprzedaży kolejnych nowości - wśród nich znaleźć można piwa z papryczkami chili czy piwa bez chmielu

Z początkiem maja rozpoczął się tegoroczny sezon piwny. Lipiec i sierpień to często najlepsze miesiące dla browarów. Mimo pesymistycznych informacji z rynku właśnie teraz zarówno duże koncerny, jak i małe regionalne browary wprowadzają do sprzedaży specjalne letnie nowości.

W 2012 roku sprzedano w Polsce ok. 38 mln hektolitrów piwa. W 2013 ten wynik - według ekspertów - będzie niższy. - Myślę, że trudno będzie o wzrost na rynku piwa. Jedyną szansą na wzrosty jest długie lato i piękna pogoda, która rozciągnie się na sierpień, wrzesień, może październik - mówił Robert Priday, prezes Komapnii Piwowarskiej. Tylko w I kwartale tego toku nasz rynek piwny zanotował 4,5-proc. spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem. W całym roku może to być 1-2 proc. mniej mówił Priday w czerwcu w rozmowie z serwisem wyborcza.biz .

Jednak gorsze wyniki nie powstrzymały producentów przed zwiększeniem liczby piwnych premier. Na rynku obserwujemy obecnie wysyp nowości. - W tym sezonie dzieje się bardzo dużo. W ogromnej mierze to zasługa browarów regionalnych, kontraktowych i restauracyjnych. Tegoroczne nowe piwa naprawdę zaskakują oryginalnymi smakami - mówi Andrzej Olkowski, szef Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Wśród piwnych nowości znaleźć można m.in. pierwsze w Polsce i jedno z niewielu na świecie piwo z dodatkiem papryczek chili - Porter Chili z browaru Amber. To przy okazji druga piwna premiera z pomorskiego browaru - w czerwcu zadebiutował Amber Chmielowy.

Jeszcze wcześniej, bo w weekend majowy olsztyński browar Kormoran zaczął sprzedawać Gruit Kopernikowski - pierwsze w Polsce piwo warzone bez udziału chmielu, ale z lawendą. Czy produkcja będzie kontynuowana? - Wszystko zależy od tego, jak piwo zostanie przyjęte przez klientów. Będzie to zupełna nowość na naszym rynku. Dotychczas nikt inny nie wprowadził do sprzedaży piwa bez chmielu - mówił przed początkiem sezonu Maciej Mielęcki, piwowar z browaru Kormoran. To nie jedyna nietypowa premiera z browaru Kormoran w tym roku. Kilka tygodni temu rozpoczął on sprzedaż nietypowego American Indian Pale Ale, niefiltrowanego piwa o orzeźwiającym aromacie owoców tropikalnych, sosny i kwiatów, 7-krotnie chmielonego.

Także mniejsze browary wprowadzają swoje nowości. Browar Witnica wypuścił na rynek piwo Lubuskie Śliwkowe - połączenie ciemnego piwa z naturalnym sokiem i Lubuskie Pszeniczne. Natomiast browar Raciborski postanowił walczyć o klienta wprowadzając do swojej oferty piwo przeznaczone konkretnej grupie - na początku czerwca w sklepach pojawiło się Akademickie Łódzkie Klasyczne.

Jak zauważają eksperci, to lato zaowocowało nie tylko oryginalnymi smakami, lecz także wykreowało nowy trend w postaci łagodnych, białych piw pszenicznych typu belgijskiego. W maju tego roku browar Namysłów przedstawił piwo Namysłów Białe Pszeniczne. Tego typu piwa ma wypuścić w tym roku także Cornelius i kilka małych browarów restauracyjnych i kontraktowych.

Koncerny stawiają na radlery

Duże koncerny drugi sezon z rzędu rozwijają kategorię radlerów - połączenie piwa z lemoniadą. - Obserwujemy wyraźny trend wzrostowy tej kategorii na naszym rynku. Jednak na rynkach dojrzałych to kategoria shandy jest znacznie mocniejsza, np. w Niemczech czy na Węgrzech ma około 5-proc. udziału w całym rynku piwa - mówiła Marta Andreasik, specjalista ds. PR w Kompanii Piwowarskiej . W 2012 r. radlery trafiły na półki sklepowe ośmiu krajów, m.in. Polski, Rumunii, Bułgarii, a w pozostałych, gdzie były obecne już wcześniej, np. w Chorwacji, Austrii czy w Czechach, ich oferta została rozszerzona. Radlery są kategorią dynamicznie rozwijającą się w całej Europie - w Austrii stanowią 6,9 proc. rynku piwa, na Węgrzech 5,7 proc., a w Chorwacji jest to 9,5 proc. (dane: Heineken International za 2012 r.).

Piwa z lemionadą wprowadziły w tym roku do sprzedaży Carlsberg (Okocim Radler), Kompania Piwowarska (Wojak Radler czy Lech Shandy Dry Orange), Grupa Żywiec (Warka Radler Jabłko), Łomża Lemonowa, a ostatnio to tego grona dołączyła Perła Radler. Perła Browary Lubelskie ma w swojej ofercie również inne piwa smakowe: Summer (połączenie soku jabłkowego, mięty oraz piwa) i Winter (kompozycja aromatów dzikiej róży i czarnego bzu).

Tylko na dożynki

Jak podaje portaspożywczy.pl od sierpnia Okocim wprowadza do sprzedaży piwo Dożynkowe. To druga odsłona limitowanej linii piw sezonowych warzonych w Browarze Okocim. Piwo Dożynkowe będzie oferowane do października. Przygotowywane jest z myślą o tradycji dożynek, czyli święta słowiańskiego obchodzonego w okresie równonocy jesiennej w nocy z 22. na 23. września, połączone z obrzędami dziękczynnymi za ukończenie żniw i prac polowych.

W Browarze Okocim warzone są cztery piwa sezonowe. Od maja do lipca 2013 roku dostępne jest jasne, niefiltrowane piwo Świętojańskie. Dożynkowe dostępne będzie od sierpnia do października 2103 roku. Ciemne piwo Świąteczne z aromatem korzennym będzie dostępne od listopada 2013 roku do stycznia 2014 roku, a ciemne, 4-słodowe piwo Wielkanocne będzie dostępne od lutego do kwietnia 2014 roku.

Więcej o: