TNS Polska: Im dłużej szukamy w sklepie czekolady, tym mniej jej kupimy

- Konsument w sklepie jest skłonny przeznaczyć na zakupy tylko określony czas - mówi w "Marketingu przy kawie" Marcin Sznajder, ekspert TNS w sprawach marketingu. - Jeżeli każemy mu zbyt długo poszukiwać produktu, a wręcz nie zapewnimy tego, że znajdzie to, czego szukał w określonym czasie - po prostu odejdzie od półki, nie kupi - tłumaczy Sznajder. Czy to oznacza rewolucję producentów w podejściu do klienta?

Ekspert TNS wymienia trzy mity krążące od wielu lat wśród producentów, które najwyższy czas obalić. Dotyczą one:

1. Efektywnych sposobów wpływania na nasze decyzje zakupowe.

2. Naszego czasu spędzonego w sklepie na szukaniu produktu.

3. Decyzji zakupowych, które podejmujemy spontanicznie przy półce z artykułami.

Co to oznacza w praktyce? Okazuje się, że im szybciej klient będzie mógł znaleźć w sklepie interesujące go produkty, im szybciej będzie miał też możliwość wyboru spośród dostępnych opcji np. czekolady, tym większa szansa na kupno, a także na wyższą wartość koszyka.

To duża zmiana w myśleniu o zakupach. Dotąd sprzedawcy często zmieniali wystrój i porządek swoich sklepów. Byliśmy zmuszeni przejść wiele metrów w gąszczu półek i alejek, zanim trafiliśmy na to, co chcieliśmy kupić. Co więcej, najpotrzebniejsze artykuły znajdowały się zazwyczaj w najdalszych częściach sklepu. Żeby kupić mleko, przechodziliśmy obok stoisk z chemią czy słodyczami. To często zwiększało potencjalny zakup. Teraz okazuje się, że takie myślenie było błędne.

- Jednocześnie krótszy czas spędzony przy półce i mniej wysiłku włożonego w proces poszukiwania przekładają się na wzrost satysfakcji nabywcy, dla którego zakupy stają się łatwiejsze i przyjemniejsze - mówi Marcin Sznajder. - Poszukiwanie jest bowiem procesem negatywnym. Im szybciej znajdziemy w sklepie czekoladę, tym więcej jej kupimy - kończy.

Pieniądze.gazeta.pl - polub nas na Facebooku >>>

Chcesz na bieżąco dowiadywać się o najnowszych wydarzeniach? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE na Androida | Windows Phone | iOS

Więcej o: