Brytyjska Caffe Nero wchodzi do Polski

Brytyjska sieć kawiarni Caffe Nero weszła do Polski, tworząc joint venture z polską siecią Green Coffee. Wspólnicy chcą otwierać ok. 10 lokali Green Caffe Nero rocznie
Nowy podmiot na polskim rynku będzie stanowić własność Adama Ringera i Kingi Łozińskiej, założycieli Green Coffee, oraz Caffe Nero Group Ltd. Wejście inwestora zbiegło się w czasie z otwarciem dziesiątej kawiarni Green Coffee przy Pl. Unii Lubelskiej w Warszawie - otrzymała już ona nazwę Green Caffe Nero, nowe logo i nieco inny wystrój, niż dotychczasowe lokale sieci.

Pierwsza kawiarnia Green Coffee została otwarta w 2003 roku w centrum Warszawy. Od innych sieci kawowych odróżniało ją to, że kupowała zieloną kawę (stąd nazwa) i wypalała ją na miejscu, dzięki czemu mogła zaoferować najświeższy produkt. Dużo ważniejszą rolę w jej asortymencie (i przychodach), niż w przypadku innych sieci stanowi jedzenie - tarty, kisze, słodkie ciasta, muffiny, kanapki, pochodzące z własnej piekarni. Mająca prywatnych właścicieli sieć, otwierając średnio jedną nową kawiarnię rocznie, nie rozwijała się jednak w takim tempie jak konkurenci - światowy gigant kawiarniany Starbucks Coffee, który zawitał do Polski w 2009 r., w trzy lata otworzył 25 kawiarni. Być może stąd wzięła się decyzja właścicieli Green Coffee o nawiązaniu współpracy z Caffe Nero, największą niezależną grupą kawiarni w Europie. Także mającą prywatnego właściciela.

- Wierzymy, że wspólne działanie pozwoli nam na jeszcze szybszy wzrost i rozwój - potwierdza Adam Ringer. - Dzięki wspólnej pracy mamy nadzieję stworzyć kawiarnie, które połączą to, co najlepsze, z obu stron - stwierdza Gerry Ford, założyciel i prezes Caffe Nero.

Caffe Nero została założona przez Gerry'ego Forda w 1997 r. Jego ideą było przeniesienie smaku włoskiej kawy do Wielkiej Brytanii. Zaczął od pięciu lokalizacji w Londynie, dwa lata później otworzył oddział w Manchesterze, do końca roku 2000 miał już 31 kawiarni. W marcu 2001 Caffe Nero weszło na londyńską giełdę. Opuściło ją sześć lat później - Gerry Ford odkupił większość udziałów od akcjonariuszy. W 2007 roku rozpoczął ekspansję międzynarodową, otwierając kawiarnie w Turcji. Wprowadził też markę Nero Express - punktów z kawą usytuowanych na dworcach kolejowych. Dwa lata później otworzył pierwsze kawiarnie w Dubaju i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dziś Caffe Nero ma ponad 500 kawiarni w Wielkiej Brytanii i 60 w innych państwach. Zatrudnia 4 tys. osób.



Wejście Caffe Nero do Polski to kolejny w ostatnim czasie dowód, że polski rynek kawiarni ma świetne perspektywy. Na rynek co rusz wchodzą nowi gracze, a już działający na nim otwierają kolejne lokale.

Na początku tego roku weszła do Polski sieć Aroma Espresso Bar, międzynarodowy brand, który działa m.in. w USA, Kanadzie, Niemczech i Izraelu. Aroma ma już dwa lokale w stolicy, a w ciągu 5 lat chce ich mieć 25. Lider rynku, CHI Polska (marki Coffeeheaven i Costa Coffee) kilka dni temu otworzył we Wrocławiu swoją setną kawiarnię. Do końca roku ma ich przybyć kilkunaście. W maju br. CHI Polska przejęła sieć Costa Coffee, której operatorem była wcześniej firma eCoffee. CHI zapowiada, że rok 2012 to dla niej rok intensyfikacji działań inwestycyjnych, w tym silnego relaunchu marki Costa Coffee.

Plany rozwoju ma także sieć iCoffee, założona przez Ruch, ale należąca obecnie do spółki Coffee Polska. Do końca roku ma mieć ok. 30 lokali. Coffee Polska nie wyklucza przejęć małych sieci.

Sieć kawiarni pod marką The Coffee Factory planuje zbudować firma AD Trading, która rozwijała w Polsce franczyzową sieć Wayne's Coffee. Waynes's Coffee nie zawojowała rynku - w szczytowym okresie miała tu tylko sześć lokali. Zdaniem AD Trading, przyczyną były wygórowane opłaty, jakie od franczyzobiorców pobierali Szwedzi. Doświadczenia zdobyte przy tworzeniu sieci Wayne's Coffee Ad Trading zamierza wykorzystać, tworząc własny koncept. Pierwszy lokal The Coffee Factory ma zostać otwarty jeszcze w czerwcu.

Dynamicznie rozwija się w Polsce międzynarodowy gigant kawiarniany Starbucks Coffee (obsługiwany przez spółkę Starbucks Coffee International i AmRest) - tylko w ostatnich tygodniach otworzył trzy nowe lokale, w tym trzeci w Europie kontynentalnej eksluzywny Starbucks Reserve w centrum Wrocławia. Starbucks otworzył też w Polsce pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej kawiarnię drive-thru, czyli okienko z kawą dla kierowców. Do tej pory taką formę sprzedaży Starbucks rozwijał tylko w Wielkiej Brytanii.

Gruszek w popiele nie zasypia tradycyjna polska firma cukiernicza A. Blikle. Chce rozwijać sieć własnych i franczyzowych cukierni i kawiarni. Ma wkrótce zaprezentować nowy koncept cukierniczo-kawiarniany z wyższej półki.

Którą sieć kawiarni lubisz najbardziej?
Więcej o:
Komentarze (1)
Brytyjska Caffe Nero wchodzi do Polski
Zaloguj się
  • resident_troll

    Oceniono 2 razy 2

    Green Caffe Nero?
    Zielona Kawa Czarna (czy tam raczej Zielona Czarna Kawa)?
    Podoba mi się.
    Niechaj będzie kolorowo!
    ;-P

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX