Rośnie sprzedaż tabletów. Rekordowe wzrosty kosztem netbooków

W polskich sklepach z elektroniką gwałtownie rośnie sprzedaż tabletów. Wypierają one z rynku tanie netbooki
- Odnotowujemy bardzo dużą dynamikę wzrostu sprzedaży tabletów. Produkt nie jest już postrzegany przez klientów jako gadżet, lecz narzędzie do rozrywki oraz pracy - tłumaczy Tomasz Jarecki, menedżer kategorii IT w sieci Mix Electronics.

- Bardzo dynamicznie rośnie sprzedaż tabletów, znacząco spada sprzedaż komputerów stacjonarnych, nieznacznie netbooków, a sprzedaż notebooków rośnie - mówi z kolei Wioletta Batóg, rzeczniczka spółki Media Saturn Holding Polska, która prowadzi sieci Media Markt i Saturn. - Spodziewamy się, że w tym roku podwoimy ilość sprzedanych tabletów w porównaniu z rokiem ubiegłym. W naszych sklepach najchętniej wybierane są markowe produkty, liderami są Apple i Samsung - dodaje Batóg.

Jarecki wyjaśnia, że komputery stacjonarne to obecnie "kategoria spadkowa". Tablety wypierają z rynku inną popularną w ostatnich latach kategorię komputerów - małe, lekkie i na ogół słabe pod względem osiągów netbooki. Pamiętacie konferencję Steve'a Jobsa z 2010 roku, kiedy obwieścił światu wprowadzenie na rynek iPada? Kpił wtedy z netbooków, twierdząc, że nie mają racji bytu, gdyż są to po prostu "słabsze notebooki" i zostaną wkrótce zastąpione przez tablety mające więcej zalet. Wygląda na to, że Jobs miał rację. - Jedyną marką w Mix Electronics, która będzie posiadała w swojej ofercie netbooki w czwartym kwartale 2012 roku, jest Acer - mówi Tomasz Jarecki z Mix Electronics.

W jego sieci najlepiej sprzedają się tablety w cenie 299-699 zł. To wynik tego, że na rynku pojawiła się cała grupa urządzeń dużo tańszych niż apple'owskie iPady, których cena w oficjalnym Apple Store zaczyna się od 1699 zł (za iPad 2).

Polski oddział Apple nie ujawnia, ile tabletów sprzedał do tej pory w naszym kraju - Apple nie ma zwyczaju informować o wynikach sprzedaży na poszczególnych rynkach. Ale dane światowe są fantastyczne - w II kwartale 2012 r. na całym świecie sprzedał 17 mln iPadów, o 84 proc. więcej niż w analogicznym kwartale 2011 r. To najszybciej rosnąca kategoria produktów spod znaku jabłka.

Jarecki szacuje, że w Polsce w tym roku może się sprzedać nawet sześć razy więcej tabletów niż w 2011.

Rosnącej popularności tabletów w Polsce sprzyja także to, że wyszły one poza sklepy z elektroniką i pojawiły się w zwykłych supermarketach, a nawet dyskontach. W wiosennej promocji urządzenia firmy Goclever za 369 zł sprzedawała Biedronka - rozeszły się jak majonez przed świętami. Śladem Biedronki poszły inne sieci handlowe, m.in. Tesco. Dziś każda ma w ofercie niedrogie tablety. Stały się one niezwykle pożądane w okresie komunijnym - okazało się, że to idealny prezent dla przyjmującego komunię dziecka.

Wśród swoich klientów popularyzują tablety także sieci komórkowe. Rozdają je często za darmo w pakiecie z usługą dostępu do internetu. W ostatniej promocji Play można wziąć nowego Samsunga Galaxy Tab 2 z 5-gigabajtowym pakietem internetowym za 119,90 zł miesięcznie (przy 24-miesięcznej umowie) bądź nowego iPada za 159,90 zł miesięcznie (też na 24 miesiące). Marcin Gruszka, rzecznik P4, operatora sieci Play, nie ujawnia, ile tabletów jest w rękach klientów Play. - Te liczby nie są duże, ale bardzo duża jest dynamika wzrostu. Ten rok jest zdecydowanie lepszy niż poprzedni - informuje Gruszka.

Więcej o: