Polacy przerzucają się na piwo smakowe. Czy piwo czosnkowe i ziołowe podbije rynek?

Browar Kormoran z końcem października wprowadził na rynek pierwsze piwo z czosnkiem - Orkiszowe z Czosnkiem. Oryginalnych smaków piw z browarów regionalnych nie brakuje na naszym rynku, a piwowarzy już zapowiadają kolejne nowości, które choć nie są może przeznaczone dla piwnych konserwatystów, poszerzają bogatą ofertę smakową małych browarów w ich walce z dużymi konkurentami
W ostatnich dniach października zeszło z leżaków Browaru Kormoran w Olsztynie i pojawiło się w sklepach nowe piwo - Orkiszowe z Czosnkiem. - Dotychczas robiłem nalewkę według receptur tybetańskich mnichów opartą właśnie na czosnku i postanowiłem spróbować połączyć go z piwem - mówi Maciej Mielęcki, piwowar z Browaru Kormoran. - Mazurski orkisz i warmiński czosnek - to połączenie wydawało się idealne. Nowych klientów piwo ma przyciągać przede wszystkim smakiem, zapachem i właściwościami zdrowotnymi. Aromat czosnku jest dość intensywny przy otwarciu butelki, z czasem staje się jednak delikatny, więc klienci nie muszą obawiać się, że zdominuje smak piwa. Orkiszowe z Czosnkiem to piwo sezonowe, idealne do picia jesienią czy zimą. Niewielu chyba będzie chciało pić piwo z czosnkiem latem - uważa Mielęcki. Czosnek do produkcji piwa pochodzi z lokalnej, warmińskiej uprawy. Termin przydatności piwa do spożycia to dwa miesiące.

W Browarze Kormoran powstają też inne piwa smakowe, m.in. Piwo Świąteczne i Szoko (o smaku gorzkiej czekolady). To pierwsze należy do grupy piw sezonowych, przeznaczonych na okres zimowy, ale jak zaznacza producent ,nie tylko świąteczno-noworoczny. Jest to piwo ciemne, mocne, z przyprawami korzennymi takimi jak goździki, cynamon czy imbir. Drugie natomiast - Szoko - to ciemne piwo o smaku gorzkiej czekolady. Jak podaje producent, bezpośrednią inspiracją do powstania Szoko były opinie i sugestie konsumentów, szczególnie internautów. - Treściwe, aksamitne, o delikatnej goryczce chmielu przykrytej czekoladowo-karmelową słodyczą. Szoko raczej nie jest dla konserwatywnych wielbicieli tradycyjnego smaku - czytamy na stronie producenta.

Browar Kormoran szykuje już dla klientów kolejną premierę. - Będzie to zupełna nowość w naszej ofercie. Nie będzie to piwo ani zbożowe, ani owocowe. Powinno pojawić się w sprzedaży na przełomie zimy i wiosny, a oparte będzie na ziołach, które w dawnych czasach używane było przez piwowarów. Będzie to piwo bardziej letnie, delikatne, ale i wyraziste w smaku - dodaje Mielęcki.

Browary regionalne prześcigają się smakami

Oprócz Browaru Kormoran, który w swojej ofercie ma bogaty wybór piw smakowych - jak Wiśnia w Piwie, Jabłko w Piwie, Śliwka w Piwie czy Miodne - do walki o podniebienia klientów włącza się Browar Jagiełło. Tu także znajdziemy piwo o smaku czekolady - Magnus Czekoladowy. Oprócz tego w ofercie Jagiełły dostępne są m.in. piwo miodowe, śliwkowe, wiśniowe czy żurawinowe. Magnus - piwo smakowe tak jak wszystkie wyżej wymienione oprócz miodowego - powstało na bazie sztandarowego piwa Magnus. Browar, chcąc sprostać wymaganiom klientów, rozszerzył swoją ofertę, tworząc piwa ciemne o specyficznych smakach.

- Cieszę się, że browary regionalne tworzą piwa smakowe. To pokazuje, że wypełniamy niszę na rynku. My jednak skupiamy się na tworzeniu tradycyjnych piw. Nie zapominamy oczywiście o nowościach. Dla naszych klientów przygotowaliśmy nowe piwo Konstancin z Dębowej Beczki. To będzie typowo wyraziste w smaku piwo - powiedział Wiktor Sawoniaka, dyrektor ds. dystrybucji i marketingu w Browarze Konstancin. Piwo ma trafić do sprzedaży w połowie grudnia.

Browary regionalne mają o co walczyć. Przez ostatnie lata ekspansji na naszym rynku udało im się zbudować wyjątkowo silną pozycję. Regionalni producenci zdobyli około 7 proc. rynku piwa wycenianego w naszym kraju na ok. 13 mld zł. A prognozy wskazują na to, że ich pozycja coraz bardziej się umacnia kosztem dużych browarów. Piwa z małych browarów sprzedawane są w większości dużych sieci handlowych, w tym m.in. w Carrefourze, Tesco, Auchan, Piotrze i Pawle czy Almie.