Kłótnia Play i Orange o Facebooka. Skąd fani z Indii i Bangladeszu?

Czy rzecznik Orange sugeruje, że Play kupuje swoich fanów na Facebooku? - Aż 143 tys. fanów Play nie mieszka w Polsce. To 11 proc. wszystkich, a w naszym przypadku odsetek ten to 3,6 proc. - pisze na swoim blogu Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Play nie widzi w tym niczego dziwnego.
Rzecznik sieci Orange na swoim blogu komentuje najnowszy raport firmy Socialbakers badającej trendy w mediach społecznościowych. W grudniowym wydaniu wprowadzono tam nową kategorię markowych fanpage'y opartą nie na bezwzględnej liczbie fanów, ale na liczbie fanów mieszkających w rodzinnym kraju właściciela. Według tego zestawienia Play ma1,163 mln lokalnych fanów, a Orange - 1,157 mln.

"Okazuje się, że strona Play, dotychczas wyprzedzająca Orange o 120 tys. osób, w takim zestawieniu wyprzedza nas zaledwie o 6 tys. (...). Oznacza to, że aż 143 tys. fanów Play nie mieszka w Polsce. To 11 proc. wszystkich, a w naszym przypadku odsetek ten to 3,6 proc." - komunikuje w swoim blogu Jabczyński.

Rzecznik Orange wytyka, że trzecim największym krajem fanów Play, po Polsce i - łatwej do wyjaśnienia - Wielkiej Brytanii, są Indie - z aż 12 tys. osób. Dalej znajdziemy też Bangladesz - 2 tys. i Filipiny - 1 tys. W pierwszej dwudziestce są też Indonezja, Malezja i Pakistan.

"Tak sobie myślę, że ogromna determinacja panuje w social mediowych służbach specjalnych naszego fioletowego konkurenta, że sięga po posiłki aż do Azji. A może po prostu idzie wzorem firm obsługujących call centers i outsource'uje do Indii, ale nie pracowników, tylko klientów?" - pyta ironicznie rzecznik Orange.

Play się broni

- To bardzo agresywna forma PR ze strony konkurencji - komentuje wpis Jabczyńskiego w rozmowie z nami Marcin Gruszka z Play. - Te zarzuty są tak słabe, że nie będę tego komentował. Jedna z naszych kampanii czy teledysk z reklamy mogły trafić do internetu i zostać obejrzane na całym świecie. Gdybyśmy naprawdę chcieli kupować fanów, mielibyśmy ich o wiele więcej - argumentuje.

- Moim wpisem chciałem zwrócić uwagę na dane przedstawione w rzetelnym raporcie Socialbakers - mówi nam Jabczyński. - Pokazałem liczbę fanów sieci Play z wielu egzotycznych krajów, co wzbudziło moje zaciekawienie. Proceder kupowania baz fanów na Facebooku jest powszechnie znany, ale nie wiem, czy nasz konkurent to zrobił. To pytanie do Play.

Ilu fanów ma Orange?

Orange szczyci się, że struktura ich społeczności fanów jest znacznie bardziej europejska. Według wspominanego raportu polski oddział Orange dysponuje ponad 1,25 mln fanów na Facebooku, z czego 96 proc. pochodzi z Polski. Na drugim miejscu tak jak w przypadku Play znalazła się Wielka Brytania, a dalej Niemcy, Stany Zjednoczone i Holandia. Na liście Orange znajdują się fani z odległych krajów, ale ich liczba jest zdecydowanie mniejsza.

- Dla porównania na liście Orange Indie zajmowały pozycję 18. z 330 fanami, a suma mieszkańców wszystkich państw pozaeuropejskich wyszczególnionych w naszym rankingu wynosiła 7621. To trochę więcej niż połowa tego, co Play miał w samych Indiach - mówi.

Jabczyński podkreślił także, że na fanpage'u Orange tylko 30 tys. użytkowników - niespełna 4 proc. wszystkich fanów tej sieci - jest spoza Polski, a jedynie 7,6 tys. mieszka poza Europą, z czego najwięcej, bo ponad 600 osób - w Tunezji i Chinach.

Więcej o: