Nie będzie wielkiej fuzji na rynku piwa? Miliardowy mariaż zablokowany

Amerykański Departament Sprawiedliwości złożył w czwartek do sądu wniosek, w którym domaga się powstrzymania planowanego przejęcia meksykańskiej Grupy Modelo (należy do niej znana marka piwa Corona) przez amerykański Anheuser-Busch InBev (sprzedaje słynnego Budweisera). Zdaniem departamentu takie przejęcie spowoduje duży wzrost cen piwa na amerykańskim rynku
Tak dużej transakcji na rynku piwa nie było już dawno. Za przejęcie Grupy Modelo właściciel marki Budweiser zaoferował ponad 20,1 mld dol. Jednak zdaniem departamentu sprawiedliwości taki ruch zaburzy konkurencję na piwnym rynku w USA. Obie firmy kontrolują w sumie 46 proc. wartego 80 mld dol. rynku piwa w tym kraju, a zdaniem Departamentu Sprawiedliwości jest to zbyt duży udział jak na jedną firmę. I rzeczywiście - sprzedawane przez obie firmy piwa cieszą się największą popularnością - produkowany przez InBev Bud Light jest najpopularniejszym piwem w USA, a Corona - flagowy produkt Modelo - to najlepiej sprzedające się piwo importowane.

- Jeśli ta transakcja dojdzie do skutku, Anheuser-Busch będzie w stanie dowolnie dyktować ceny piwa w USA i nie ma wątpliwości, że pójdą one w górę - komentuje Bill Baer z Departamentu Sprawiedliwości zajmujący się sprawami ograniczenia konkurencji. Z dokumentów urzędu wynika, że już teraz ABI niejako dyktuje warunki cenowe na rynku, a pozostali gracze - w tym MillerCoors, drugi największy gracz z 29 proc. rynku - podążają w ślad za nim. "Dziś Modelo agresywnie konkuruje cenowo z produktami Anheuser-Busch, a rezultatem tego są niższe ceny piwa dla konsumentów w USA. Wyeliminowanie tej konkurencji może być fatalne dla amerykańskiego rynku" - czytamy w pozwie urzędu.

Anheuser-Busch już zapowiedział odwołanie się od decyzji federalnego urzędu. Po ogłoszeniu decyzji o złożeniu pozwu akcje AB InBev spadły o ponad 5 proc.

Anheuser-Busch InBev to największy producent piwa na świecie, który oprócz Budweisera produkuje takie marki jak Becks czy Stella Artois. Po przejęciu Corony i Grupy Modelo jego roczna sprzedaż oscylowałaby w granicach 47 mld dol. rocznie, a połączony gigant zatrudniałby 150 tys. pracowników w 24 krajach.