Dyskonty mają już 10 proc. rynku wina. W ofercie butelki nawet po 150 zł

Według danych AC Nielsen, na które powołuje się spółka Ambra, wartość rynku wina w Polsce mogła w ubiegłym roku sięgnąć 2 mld zł wobec 1,9 mld zł w 2011 roku. Liderem sprzedaży pozostaje Ambra z udziałem szacowanym na 22 proc., natomiast udział dyskontów wynosi około 9,5 proc. i stale rośnie.
Większość rynku win w kraju to butelki w cenie do 30 zł. Co piąte sprzedawane wino kosztuje jednak mniej niż 10 zł. Dyskonty do tej pory najchętniej operowały w segmencie około 15 zł za butelkę. Coraz częściej deklarują jednak, że chcą się przenieść na półkę wyżej, w rejony 20-30 zł za butelkę. Ta kategoria ma się w przyszłości rozwijać najszybciej.

Przedstawiciele dyskontów obserwują rosnącą kulturę picia wina w Polsce i planują systematycznie uatrakcyjnianie swojej oferty, licząc tym samym na większe zyski. Przypuszczenia przedstawicieli sieci potwierdzają ubiegłoroczne badania Euromonitor International na temat rynku wina w Polsce. W ciągu czterech lat prognozowany jest ponad 30-proc. wzrost sprzedaży klasycznych win gronowych. W 2016 r. sprzedaż ma sięgnąć około 131 mln litrów - w 2011 roku wyniosła niespełna 90 mln litrów.

Lidl ryzykuje z drogimi winami

W ubiegłym roku Lidl wprowadził do swojej oferty bogatą ofertę win z Francji, Włoch i Hiszpanii. Na półkach sklepowych znaleźć można trunki od kilkunastu do nawet 150 zł za butelkę. Sieć współpracuje przy doborze oferty z dwukrotnym mistrzem Polski sommelierów Michałem Jancikiem.

- Od października na półkach sklepów Lidl pojawiło się ponad 40 pozycji wprost z francuskich winnic z rejonu Bordeaux, Doliny Rodanu, Alzacji i Burgundii. Szeroka rozpiętość cenowa obejmująca zakres od około 15 zł za butelkę wina aż do blisko 150 zł za znakomite czternastoletnie Saint-Émilion Grand Cru Classé - mówi Anna Biskup, PR menedżer w Lidl Polska. Jak zaznaczyła Biskup, ciekawe jest to, że stale rośnie wartość przeznaczana na zakup jednej butelki wina. W 2012 r. wzrosła ona o około 13 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Przedstawiciele Lidla nie boją się wprowadzać do swojej oferty win, które kosztują powyżej 100 zł. - Tymi droższymi produktami pokazujemy, że można kupić wysokiego gatunku wino w cenie niedelikatesowej - mówi Biskup.

Jak udało nam się dowiedzieć, w przedziale do 20 zł za butelkę największą popularnością w Lidlu cieszy się Bordeaux Supérieur Château Naujan Lapereyre 2009 za 19,99 zł. W zakresie cen od 20 zł do 40 zł najchętniej wybierane jest Chablis 2011 za 29,99 zł, natomiast w przypadku win droższych prym wiodą Châteauneuf-du-Pape (47,99 zł) oraz Saint-Émilion Grand Cru Fleur de Fonplégade 2009 (79,99 zł).

- Zdając sobie jednak sprawę z różnorodności oferowanych win i z wielu winnic, do każdej większej oferty, jaką przedstawiamy naszym klientom, wydajemy dostępne we wszystkich sklepach katalogi. Doradzamy klientom, w jakiej temperaturze powinno być podane dane wino, czy jest przeznaczone do leżakowania i do jakich potraw najlepiej smakuje - dodaje Biskup. Sieć zdaje sobie sprawę, że nie prowadzi sklepu z winami, ale stara się w możliwie największym stopniu doradzić klientom. - Dla niektórych nasze katalogi są wystarczającą informacją. W marcu, kiedy wystartujemy z nową ofertą win francuskich, będzie nowa akcja informacyjna, dzięki której klienci będą wiedzieli jeszcze więcej o sprzedawanych przez nas winach - zaznacza Biskup.

W Biedronce królują wina w cenie 10-20 zł

Biedronka w swojej ofercie ma stały asortyment, który urozmaicany jest podczas festiwali kulinarnych. Od kilku lat są to regularnie wina z Francji, Włoch, Portugalii, Hiszpanii oraz Nowego Świata. Sieć dobiera swoją ofertę przy współpracy z Tomaszem Koleckim-Majewiczem, trzykrotnym mistrzem Polski sommelierów.

- Klienci sklepów Biedronka poszukują przede wszystkim tych win, które mieszczą się w przedziale cenowym 10-20 zł. Dlatego też wprowadziliśmy do oferty wina miesiąca pod hasłem: "Dobre wino nie musi być drogie". W lutym winem miesiąca jest Monasterio de las Vinas Crianza 2008 z hiszpańskiej apelacji Carinena w cenie 16,99 zł - mówi Anna Papka, menedżer ds. relacji zewnętrznych w Jerónimo Martins.

W obecnej ofercie win hiszpańskich najdroższą pozycją w Biedronce jest Rioja Reserva Clos Montebuena za 29,99 zł, zaś spośród win ze stałej oferty - Casillero del Diablo za 31,89 zł.

Więcej o: