Pieniądze są w sieciach handlowych - Jeronimo Martins wygrywa "Listę 400"

W ścisłej czołówce zestawienia 400 największych sieci handlowych i hurtowych w Polsce bezapelacyjnie królują detaliści. W rankingu ?Rynku Spożywczego i firmy Bisnode Polska zwyciężyła spółka Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), która wyprzedziła Tesco i Grupę Eurocash. Zestawienie powstało na podstawie wyników sprzedaży netto.
Pierwszych sto firm handlowych z "Listy 400 sieci handlowych i hurtowych" wykazało blisko 140 mld zł przychodu ze sprzedaży. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego stanowi to wzrost o ponad 20 proc. W 2012 r. sama sieć Biedronka sprzedała towary za ponad 28 mld zł, a grupa Eurocash za ok. 16,5 mld zł. Dla porównania w 2011 r. firmy zanotowały sprzedaż w wysokości odpowiednio 25 mld i 9,9 mld zł.

- W zestawieniu największych firm dystrybucyjnych widać miażdżącą przewagę sieci detalicznych nad branżą hurtową. To pokazuje, gdzie znajdują się prawdziwe pieniądze. Na rynku wygrywa ten, kto ma własne sklepy - mówi Łukasz Stępniak, redaktor naczelny magazynu "Rynek Spożywczy" i serwisu Portalspozywczy.pl.

Bezapelacyjni liderzy

Pierwsze miejsce w rankingu przypadło firmie Jeronimo Martins Polska, a dalej uplasowały się Tesco, Grupa Eurocash czy Makro Cash & Carry. W pierwszej dziesiątce znaleźli się jeszcze Carrefour, Lidl, Lewiatan Holding, Kaufland, Auchan i Real. Kolejne pozycje w TOP 20 przypadły firmom: Kolporter, Ruch, Intermarche, Lekkerland, Selgros, Polomarket, Polska Sieć Handlowa, Nasz Sklep, Żabka, E.Leclerc oraz Netto.

- Karty w czołówce firm handlowych zostały rozdane i do przetasowań oraz utraty miejsca w pierwszej trójce mogą doprowadzić jedynie działania konsolidacyjne konkurencji, błędy w zarządzaniu lub decyzje zagranicznych centrali niektórych firm handlowych, które postanowią wyjść z polskiego rynku - uważa Stępniak.

Zmian można spodziewać się jednak w następnym zestawieniu, bowiem pod koniec ubiegłego roku Auchan Polska przejęło sieć Real. Za 91 hipermarketów i 13 galerii handlowych niemieckiej sieci Real w Polsce, Rosji, Rumunii i na Ukrainie francuska grupa Auchan zapłaci 1,1 mld euro. To było największe przejęcie w branży sieci handlowych w Polsce w ostatnich latach

Czytaj więcej: Auchan przejmuje hipermarkety Real.

Branża dystrybucyjna mocno się zmienia

Największy wpływ na zmianę sytuacji branży dystrybucyjnej ma spowolnienie gospodarcze oraz ostra konkurencja. - W Polsce w ostatnich latach na rynku zaszła wielka zmiana. Zatarła się różnica pomiędzy dyskontami, hipermarketami i supermarketami. Sieci handlowe, agresywnie szukając kontaktu z klientem, coraz częściej przemieszczają się pomiędzy kategoriami. W konsekwencji świat sieci handlowych w kraju stanął na głowie. Dyskonty chcą być supermarketami, a delikatesy gonią za niskimi cenami - mówi Tomasz Starzyk, ekspert firmy Bisnode Polska.

- Trudno się temu dziwić, kiedy oprócz niskiej ceny konsument oczekuje wysokiej jakości produktu. Wydaje się, że bój o klienta wygrały dyskonty, które w porę dostrzegły nadchodzące zmiany, z sukcesem opierając swoje strategie na potrzebie klienta. Dyskontom udało się przyciągnąć do kas nie tylko stałych bywalców hipermarketów, lecz przede wszystkim tych kupujących w małych osiedlowych sklepikach - dodaje Starzyk.

Jak powstał ranking?

Zestawienie 400 działających w Polsce sieci detalicznych i hurtowych specjalizujących się w sprzedaży produktów FMCG powstało w wyniku współpracy redakcji Rynku Spożywczego i Grupy Bisnode Polska.

Obie formy działały na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego oraz własnych źródeł informacji wytypowały przedsiębiorstwa handlowe. Na wygenerowaną grupę firm nałożono dostępne dane finansowe z lat 2011 i 2010. Zestawienie zostało uzupełnione o informacje finansowe sieci detalicznych i hurtowni, które wypełniły i odesłały ankietę opublikowaną na stronach serwisu Portalspozywczy.pl.