Wielopaki, czyli jak wyciągnąć kasę od klienta

Kupując piwo w wielopakach, nie zawsze się oszczędza, a jeśli już, to zaledwie kilka groszy. Za ?jedno piwo gratis? musimy zapłacić przynajmniej część jego ceny

Wydawać by się mogło, że to elementarz sprzedawcy - kto kupuje więcej, płaci mniej za sztukę towaru. Tymczasem okazuje się, że kupując piwo w wielopakach, zazwyczaj oszczędzamy grosze, a czasem nawet. tracimy.

W supermarkecie Carrefour na warszawskiej Sadybie półlitrowa puszka piwa Perła Pils kosztowała w ostatnich dniach 2,69 zł. Czteropak tej samej Perły - 10,79 zł. To o 3 grosze więcej, niż gdybyśmy wzięli cztery pojedyncze piwa. Jeszcze gorszy interes klient robił na Harnasiu - puszka tego piwa kosztuje w tym samym supermarkecie 2,49 zł, a czteropak - 10,35 zł. Kupując czteropak, przepłacamy więc prawie 40 groszy! Możemy też kupić Harnasie w sześciopaku - opakowanie obiecuje, że wtedy jedno piwo dostajemy gratis. Skoro tak, cena nie powinna być wyższa niż cena pięciu sztuk, czyli 12,45 zł. Tymczasem musimy wyłożyć 12,89 zł - "gratisowe" piwo kosztuje nas więc 44 grosze.

Jeszcze więcej musimy wyłożyć za "gratisowego" Lecha. Puszka tego piwa kosztuje w omawianym sklepie 3,39 zł. W ofercie "5+1 gratis" powinniśmy zapłacić 16,95 zł. Tymczasem cena wynosi aż 19,39 zł - prawie tyle samo, ile za sześć pojedynczych piw.

Zdarzają się oczywiście lepsze oferty. Za ośmiopak Warki ("7+1 gratis") zapłacimy 14,89 zł, tymczasem za siedem piw (po 2,69 zł sztuka) musielibyśmy wyłożyć 18,83 zł. W tym przypadku kupienie wielopaka ma sens. Oszczędzimy też na czteropaku Carlsberga - kosztuje 10,99 zł, o 1,77 zł mniej niż cztery pojedyncze puszki (3,19 zł).

Ceny wielopaków są tak pogmatwane, że wprawiają w zakłopotanie nie tylko klientów (którzy musieliby chodzić do sklepu z kalkulatorem, żeby być pewnym, że nie są naciągani), ale także przedstawicieli browarów. - My nie dyktujemy cen detalicznych, nawet nie wolno nam tego robić - stwierdza Melania Popiel, doradca ds. komunikacji Carlsberg Polska (producent m.in. piw Carlsberg i Harnaś). Popiel zgadza się, że konsumenci, kupując w wielopakach, spodziewają się preferencyjnych cen. Dlaczego więc w przypadku Harnasia "jedno piwo gratis" nie jest w istocie gratis? - To polityka sieci handlowych - podkreśla Popiel.

Ta polityka może budzić szczere zdziwienie, bo zgodnie z nią klient oszczędza przy kupnie Carlsberga, czyli piwa klasy premium, gdzie cena dla konsumenta nie jest tak istotna, a nie oszczędza na Harnasiu, piwie niższego segmentu, gdzie cena odgrywa dużo ważniejszą rolę. Można się domyślać, że tańszego Harnasia sprzedaje się więcej, dlatego sklep właśnie na nim postanowił zarobić.

Carrefour Polska, którego zapytaliśmy o specyficzną politykę cenową w sprawie wielopaków, przez półtora tygodnia nie był w stanie udzielić odpowiedzi. Od piątku 8 czerwca w jego sklepie na warszawskiej Sadybie obowiązuje za to nowa, wyższa o 10 gr cena puszki piwa Perła: 2,79 zł. W ten sposób wielopak Perły (którego cena się nie zmieniła) stał się bardziej opłacalny.

Zwracasz uwagę na ceny wielpaków?
Więcej o: