Produkcja kaloszy, ubrań czy kabli - od tego zaczynały największe koncerny
Sześć lat temu co trzeci sprzedawany na świecie telefon komórkowy wyprodukowany był przez Nokię. Fiński inżynier Fredrik Idestam, który w 1865 roku założył zakład przetwórstwa drewna, z pewnością nie spodziewał się, że jego firma będzie miała wkład w powstanie koncernu o światowej sławie. Historia powstania firmy Nokia nie łączy się jednak jedynie z zakładem przetwórstwa drewna. W 1898 roku w Finlandii powstały bowiem zakłady gumowe (produkujące m.in. kalosze), a w następnej kolejności otwarta została Fińska Fabryka Kabli. Z połączenia tych trzech firm w 1967 roku utworzona została Nokia Corporations - kolebka współczesnego koncernu. Firma tym samym rozpoczęła prace w branży elektronicznej - produkowała telewizory, magnetowidy, podzespoły elektroniczne czy zestawy do odbioru telewizji.
Profil firmy uległ kolejnej zmianie w 1981 roku, kiedy w Skandynawii zaczęła funkcjonować pierwsza na świecie sieć telefonii komórkowej. Nokia rozpoczęła produkcję telefonów samochodowych, a w 1992 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy mikrotelefon. Wkrótce potem pojawiła się słynna Nokia 3210 i kultowa gra "Snake". Dzięki szybkiej ekspansji na światowe rynki w 2005 roku Nokia sprzedała swój miliardowy telefon.
Równie niesamowitą historią może poszczycić się koreański Samsung. Firma założona w 1938 roku początkowo zajmowała się głównie działalnością eksportową, sprzedając suszone ryby, warzywa i owoce do Mandżurii i Pekinu. W kolejnych latach Samsung zajmował się m.in. produkcją cukru, sprzedażą polis ubezpieczeniowych czy budową centrów handlowych. Koncern w 1970 roku rozpoczął produkcję pierwszego czarno-białego telewizora P-3202. Produkcja nabrała takiego rozpędu, że już w 1989 roku z taśmy zszedł 20-milionowy kolorowy telewizor. Sześć lat wcześniej koreański Samsung rozpoczął również produkcję komputerów osobistych. Swój pierwszy telefon komórkowy Samsung wprowadził do sprzedaży w 1992 roku. Od tego czasu koreański koncern urósł do rozmiarów jednej z wiodących firm elektronicznych na świecie specjalizujących się w produkcji elektroniki.
Ciekawe początki motoryzacji
Charakterystyczne logo BMW nie wzięło się znikąd. Już w 1916 roku w niemieckim Monachium założona została firma Bayerische Flugzeugwerke AG, czyli Bawarskie Zakłady Lotnicze produkujące silniki do samolotów. Okrągłe logo BMW reprezentowane jest przez obracające się śmigło samolotu i barwy regionu bawarskiego - biały i niebieski. Logo przedstawia śmigło rozdzielające kolory (biały i niebieski), a czarna obwódka jest nawiązaniem do logo pierwszej firmy Karla Rappa (RAPP Motors). Podczas I wojny światowej koncern był głównym dostawcą silników lotniczych dla niemieckiej Luftwaffe. Po zakończeniu wojny BMW rozpoczęło produkcję hamulców kolejowych, a od 1923 roku motocykli. Dopiero po pięciu latach zaczęto produkcję pierwszych samochodów osobowych. W trakcie II wojny światowej zaprzestano konstrukcji samochodów i powrócono do produkcji silników lotniczych. Po wojnie pierwszym modelem, który opuścił fabrykę, było BMW 340. Od 1952 roku produkcja samochodów została na stałe przeniesiona do Monachium.
Od produkcji samochodów nie rozpoczęła też koreańska Kia. Od 1944 roku zajęła się ręczną produkcją części do rowerów oraz stalowych rur. W 1951 roku w fabryce Kia wyprodukowany został pierwszy rower, a sześć lat później rozpoczęła się produkcja skuterów. W 1961 roku firma zaczęła produkcję motocykli, by już rok później wprowadzić do ruchu trzykołowe pojazdy dostawcze. Początek produkcji pierwszych samochodów przypada na lata 70. Ze względu na brak zaplecza naukowo technicznego Kia zdała się jednak na konstrukcję innych producentów, w tym Mazdy, Peugeota, Fiata czy Forda. Doświadczenie związane ze współpracą z międzynarodowymi koncernami sprawiło, że Kia rozpoczęła produkcję własnych modeli.
Bariera miliona wyprodukowanych samochodów tej marki została przekroczona we wrześniu 1988 roku. W okresie tym nastąpiła znaczna ekspansja firmy do Ameryki i Europy, a także dynamiczny wzrost produkcji, która pod koniec 1993 roku przekroczyła 3 mln sztuk. Firma rozwijała się dynamicznie, jednak azjatycki kryzys finansowy sprawił, że Kia musiała postarać się o stałego strategicznego partnera. Został nim rodzimy Hyundai i tak w roku 2000 powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. Po dokonaniu reorganizacji wspólnymi siłami postanowiono zawalczyć o wyższy prestiż i wejście do pierwszej piątki pod względem liczby produkowanych na świecie samochodów. W 2002 roku Kia świętowała wyprodukowanie 10-milionowego auta, zaś w marcu 2005 roku wyeksportowanie 5-milionowego auta.
Od ubrań do iPada
Zanim Apple stał się najdroższą firmą na świecie i rozpoczął produkcję komputerów, laptopów, smartfonów czy tabletów, trudnił się produkcją odzieży. Choć sam założyciel Apple - Steve Jobs - znany był z noszenia dżinsów i czarnego golfa, to kolekcja w niczym nie przypominała jego stylu. W katalogu z 1986 roku widać odważną, krzykliwą i kolorową odzież.
Zobacz więcej: Kolekcja ubrań i akcesoriów Apple .
W historii marki Apple produkcja ubrań okazała się jednak wyłącznie jednorazowym epizodem. Pierwszy komputer Apple I powstał już w 1976 roku. Rok później model Apple II odniósł już ogromny sukces. Był to pierwszy komputer osobisty na świecie wyposażony w plastikową obudowę, kolorowy monitor oraz napęd dyskietek elastycznych. W następnych latach Apple przeżywał jednak kłopoty, spowodowane w głównej mierze pojawieniem się na rynku konkurencji w postaci koncernu IBM czy Microsoft. Kolejne modele Apple III, Lisa czy Macintosh nie odniosły spodziewanego sukcesu. Z koncernu odszedł Jobs, a na rynku pojawił się model Mac II, który zdobył uznanie wśród użytkowników. Lata 90. to znów ciężkie czasy dla koncernu Apple, który nie wytrzymywał konkurencji. W 1997 roku do Apple powrócił Jobs. Na sukces nie trzeba było długo czekać. W 2001 roku do sprzedaży trafił iPod, następnie iPhone, a w końcu iPad - pierwszy tablet na rynku. Dzięki gigantycznemu sukcesowi na rynku i rekordowej sprzedaży zarówno urządzeń przenośnych, jak i samych komputerów Apple wkrótce stał się najdroższą firmą na świecie.
-
Adam Glapiński wypowiedział słowa, na które czekają wszyscy kredytobiorcy
-
Gdzie Polacy zarabiają najwięcej? Warszawa dopiero trzecia [LISTA]
-
Opowiada o swojej pasji: Lecimy sprzętem, który nie ma sterów. Jest tylko palnikMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Raj dla programistów dobiega końca. Na jedno miejsce nawet 160 chętnych
-
Wynajem krótkoterminowy po unijnych poprawkach. Kosztowne zmiany
- Mateusz Morawiecki o sztucznej inteligencji. "To miecz obosieczny"
- Zmuszą AI do tłumaczenia prawniczego bełkotu, by pomóc ludziom
- Szef Gabinetu Prezydenta RP o "lex Tusk". Co zrobi Andrzej Duda?
- Słuchawki inne niż wszystkie inne. To nie musi być wada, ale jest jeden minus
- Polacy zakładają firmy na potęgę. Są najnowsze dane z CEIDG