Dyskonty dystansują markety, Lidl i Kaufland gonią Biedronkę
Według IDG wciąż największym graczem wśród działających w Polsce sieci handlowych jest Biedronka z 12,5 proc. udziałów w rynku. W latach 2010-11 obroty sieci wzrosły o 19,4 proc. Jeszcze mocniej, bo aż o 20,8 proc., zwiększyły się obroty Schwarz Group, do której należą dyskontowy Lidl oraz Kaufland. Udziały tej niemieckiej grupy w polskim rynku spożywczym wynoszą obecnie 7,2 proc. Na kolejnych miejscach jest brytyjska sieć Tesco, której obroty wzrosły w ciągu ostatnich dwóch lat o 15 proc., a udział w rynku to 6,9 proc. Najsłabiej w latach 2010-11, bo tylko o 3,8 proc., rosły obroty we francuskiej sieci Carrefour, której udziały w polskim rynku skurczyły się do 6 proc.
Hipermarkety w odwrocie
Wyniki badania IDG potwierdzają ostatnie informacje o wynikach finansowych największych sieci handlowych działających w Polsce. Niekwestionowany lider, czyli Biedronka, zanotował w I kwartale tego roku wzrost sprzedaży w skali roku o 21 proc., a właściciel sieci Grupa Jeronimo Martins zwiększyła skonsolidowaną sprzedaż w pierwszym kwartale roku o 8,8 proc., do poziomu 2,44 mld euro. Tylko w pierwszych trzech miesiącach roku otwarto 37 nowych Biedronek.
W I kwartale rosła też sieć Tesco, której sprzedaż w Polsce w tym okresie wzrosła o 3,3 proc. w skali roku. Nasz kraj jest obok Irlandii i Słowacji najlepszym rynkiem dla brytyjskiego giganta handlu, który ogółem zanotował nie najlepsze wyniki. Choć w I kwartale sprzedaż wzrosła o 2,2 proc., to na kluczowym rynku - w Wielkiej Brytanii - sieć zanotowała spadek sprzedaży o 1,5 proc.
Nie najlepsze wyniki notuje też francuski Carrefour. Choć ogółem sprzedaż sieci w I kwartale wzrosła o 1,5 proc., do poziomu 6,179 mld euro (w Polsce - 496 mln euro), to firma wciąż nie może się otrząsnąć z efektów nieudanej strategii rozwoju, która kosztowała prezesa Larsa Olofssona stanowisko. Pod koniec maja zastąpił go Georges Plassat, który ma za zadanie postawić sieć na nogi . Czeka go dużo pracy - w ubiegłym roku zysk netto Carrefoura spadł o 14,3 proc., do poziomu 371 mln euro.
Jak zatrzymać konsumenta?
Dla działających w Polsce sieci mijający rok to czas wyzwań, bo według badań IDG rynek spożywczy zacznie w naszym kraju spowalniać - w tym roku wzrost tego rynku szacowany jest na 4,6 proc. Firmy nie ustają więc w staraniach, by zatrzymać u siebie klientów jak najdłużej, choćby poprzez szereg programów lojalnościowych.
Nie będzie to jednak łatwe - z raportu grupy analitycznej TCC Group wynika, że w ciągu kilku najbliższych lat klienci będą odwiedzać więcej sieci handlowych i poświęcać więcej czasu na wyszukanie najkorzystniejszych transakcji i cen, o czym może świadczyć np. sukces serwisów sieciowych oferujących atrakcyjne rabaty, jak Groupon.
- Mając to na uwadze, sieci detaliczne muszą szukać nowych sposobów działania, gdyż przeznaczenie wydatków marketingowych na obniżki cen i inne promocje cenowe może wpłynąć na ich marże. Tradycyjne wydatki marketingowe w niewielkim stopniu pomagają dotrzeć do "najlepszych" klientów, którzy stanowią ok. 20 proc. klienteli u większości detalistów, lecz mają olbrzymi wkład w łączne obroty - mówi w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Richard Beattie, prezes TCC Group.
Polska Hygienika rzuca wyzwanie Rossmannowi. Przejmie 200 drogerii >>
-
Wyciekły dane kart jednego z banków. Z kart nie będzie już można korzystać
-
Zatłoczony Everest zmienia się w obraz nędzy i rozpaczy. Szerpa pokazał film
-
Na co dzień zasiada za sterami Dreamlinera. Po pracy oddaje się nietypowej pasjiMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Była zagrożeniem, może być wyleczona. AI znalazła antybiotyk w 2 godziny
-
Prezes Chemeko-System zatrzymany. "To uderzenie prokuratury Ziobry"
- "Lex Tusk". Tyle zarobi szef komisji ds. śledzenia rosyjskich wpływów
- Orlen tnie ceny paliw na wakacje. Będą rabaty, ale i ograniczenia
- Syn Łukaszenki, szef KGB i inni. Rośnie lista sankcyjna MSWiA
- Rekordowe upały w Chinach. W Szanghaju jeszcze nigdy nie było tak gorąco
- Niemcy. Ukraińscy żołnierze trenują na abramsach