TVP bije rekordy oglądalności. Polsat i TVN z najsłabszymi wynikami od wielu lat

Ubiegły tydzień, w którym odbyły się aż dwa mecze Polaków podczas mistrzostw Euro 2012, umocnił TVP 1 na pozycji lidera oglądalności. Rekordowe udziały zanotowała TVP HD, a Polsat i TVN miały najsłabsze tygodniowe udziały od wielu lat

Bezkonkurencyjnym liderem rynku telewizyjnego w tygodniu od 11 do 17 czerwca była TVP 1. Udział stacji wyniósł 22,81 proc. i był o ponad 4 proc. wyższy niż w poprzednim tygodniu - wynika z danych Nielsen Audience Measurement na zlecenie portalu Wirtualnemedia. Na drugim miejscu zestawienia utrzymała się TVP 2, której udział w rynku wyniósł niespełna 15 proc. Co ciekawe, mimo transmisji meczów Euro 2012 udział Programu 2 TVP spadł o 0,22 pkt proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia.

Jeszcze słabsze wyniki odnotowały dwie największe stacje komercyjne w kraju - Polsat i TVN. Pierwsza z nich zajęła trzecie miejsce, a jej udział w rynku wyniósł 11,63 proc. i był o 0,2 pkt proc. mniejszy niż przed tygodniem. Jeszcze gorsze wyniki zanotowała stacja TVN - która oddała trzecie miejsce Polsatowi, spadając na czwarte miejsce i uzyskując udział w rynku poniżej 10 proc. Jak podały Wirtualnemedia, obie stacje komercyjne zanotowały tym samym najsłabsze tygodniowe udziały od wielu lat.

W czasie Euro 2012 wyższe wyniki udziału w rynku notują stacje informacyjne. TVP Info i TVN 24 zajmują odpowiednio piąte i szóste miejsce i zgarniają po mniej więcej 4 proc. udziałów w rynku. Warto też odnotować kolejne rekordowe wyniki TVP HD. Stacja znalazła się już na dziesiątym miejscu w zestawieniu. Jej udział w ostatnim tygodniu wzrósł aż o 0,61 pkt proc. i wyniósł 1,45 proc.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w ubiegłym tygodniu wśród 15 najlepiej oglądanych programów aż 11 zdobyła TVP. Największą oglądalność, rekordową w historii, osiągnął mecz Polska - Rosja 12 czerwca.

Koniec Euro - koniec rekordów TVP?

- Spadek oglądalności największych stacji komercyjnych to efekt dwóch czynników. Po pierwsze, TVP ma tak dobre wyniki ze względu na transmisje meczów Euro 2012, a po drugie, TVN i Polsat praktycznie nie oferują nic swojemu widzowi. Widać, że stacje komercyjne odpuściły walkę o widza w tym okresie- mówi Wojciech Kowalczyk, marketing director w Atmedia. Kowalczyk dodaje, że zdecydowanie lepiej o klientów zdecydowały się zawalczyć stacje tematyczne, które mimo Euro 2012 notują wzrost oglądalności. - Koniec występów Polaków w czasie mistrzostw Europy będzie z pewnością oznaczał stopniowy odpływ widzów od transmisji pozostałych meczów. Już teraz widać, że mecze innych reprezentacji nie przyciągają wielomilionowej widowni przed telewizory - podsumowuje Kowalczyk.

- Telewizja publiczna w tym roku aż do Euro była bezkonkurencyjnym liderem spadków oglądalności w grupie czterech największych stacji. Od rozpoczęcia Euro widzimy skokowy wzrost popularności telewizji publicznej. Ale czy TVP ma pomysły programowe, którymi zdoła zatrzymać chociaż część eurowidzów przy sobie? To raczej mało prawdopodobne. Tak więc po Euro zapewne wrócą trendy obserwowane już od kilku ładnych sezonów - zaznacza Joanna Nowakowska z Atmedia.

Więcej o: