Delicje: Jedyne, czyli które?

Z opakowania popularnych "Delicji" zniknęło logo Wedla. Pojawiło się na konkurencyjnym produkcie, który wprawdzie nie nazywa się "Delicje", ale wygląda niemal identycznie

"Jedyne od Wedla", bo tak nazywa się nowy produkt, to znany chyba każdemu Polakowi polany czekoladą biszkopt z galaretką. Na opakowaniu wielkie logo E. Wedel zastąpiło nazwę "Delicje Szampańskie". Można odnieść wrażenie, że "Jedyne od Wedla" to oryginalne ciastka, których producent stara się odciąć od kopiującej go konkurencji. Tymczasem "Jedyne od Wedla" dopiero wchodzą na rynek, a ich celem jest odebranie części rynku tradycyjnym "Delicjom".

"Delicje Szampańskie" obecne są na półkach od ponad 30 lat. Produkował je kiedyś Wedel, ale od 2007 r., po licznych perturbacjach, ich producentem jest światowy koncern Kraft Foods. W ubiegłym roku Kraft zrezygnował z licencji na umieszczanie na opakowaniach logo E. Wedel. Sam Wedel od dwóch lat należy do japońskiej grupy Lotte i nadal produkuje swoje sztandarowe "Ptasie Mleczko" czy "Torcik Wedlowski". Ale nie ma praw do "Delicji".

Wedel nie chce jednak zrezygnować z pieniędzy klientów, którzy właśnie z jego firmą kojarzą "Delicje". Dlatego wypuścił na rynek ich własną wersję. Tzw. jaffa cakes (biszkopt i galaretka pokryte czekoladą) narodziły się w Anglii w 1927 r. - To powszechnie znany typ ciastka, jak herbatnik. Nie jest zastrzeżony ani opatentowany - tłumaczy Marta Pokutycka-Madrala, kierownik komunikacji Lotte Wedel. Wyjaśnia, że decyzja o ponownym wejściu w segment ciastek zapadła w 2010 roku, kiedy Wedel został przejęty przez obecnego właściciela. Lotte zapowiedziało, że będzie rozszerzać portfolio produktów w tym segmencie, w 2011 r. wypuściło "Wafle Torcikowe mini". Teraz przyszedł czas na "Jedyne od Wedla". - Jaffa cakes uznaliśmy za interesujące, ponieważ stanowią 16 proc. całego rynku ciastek - dodaje rzeczniczka.

Dlaczego jednak "Jedyne od Wedla" nie mają oryginalnej szaty graficznej, tylko tak bardzo starają się upodobnić do "Delicji"? - Granat to od 160 lat nasz główny kod kolorystyczny, trudno sobie wyobrazić nasze produkty bez granatu. A pomarańczowy czy malinowy to tzw. dyskryptory smaku informujące, z jakiego rodzaju produktem konsument ma do czynienia - tłumaczy Pokutycka-Madrala. Dodaje, że "większość tabliczek czekolady wygląda podobnie". - W naszym przypadku wyróżnikiem jest logo E. Wedel - dodaje rzeczniczka.

Wedel nie zdradza, jaką część segmentu jaffa cakes chce przejąć. Jeśli choć część zgarnie dla siebie, z pewnością nastąpi to kosztem "Delicji Szampańskich". Produkująca "Delicje" firma Kraft Foods nie chce komentować sprawy, zapewnia jedynie, że "konsekwentnie będzie wspierać markę" Delicje Szampańskie "".

Najpierw Danone, teraz Podravka. Kaufland wycofuje produkty ze sklepów >>

Więcej o: