Produkty własne sieci spożywczych dużo tańsze od markowych. Można zaoszczędzić do kilkunastu złotych na zakupach
Nasz wirtualny koszyk z 10 produktami zawierał: 1 litr mleka 3,2%, twaróg półtłusty 200 g, ryż biały 400 g, jaja 6 sztuk, miód gryczany 500 g, dżem truskawkowy, jogurt naturalny, tuńczyk w puszce, olej rzepakowy 1 litr oraz 400 g kaszy gryczanej. Aby dokonać naszych wirtualnych zakupów, sprawdziliśmy ceny w czterech sklepach - Tesco, Biedronka, Piotr i Paweł oraz Carrefour Express. Niestety, w przypadku Biedronki cenę koszyka uzyskaliśmy wyłącznie na podstawie marki własnej dyskontu.
Ceny naszych wirtualnych koszyków z dziesięcioma produktami wahały się od 36,76 zł do 58,69 zł. Najtaniej za zakupy zapłacilibyśmy w sklepie Biedronka. Musimy jednak zaznaczyć, że zakupy w dyskoncie byłyby jeszcze tańsze, gdyby dostępne były dwa produkty z naszego wirtualnego koszyka - jaja 6 sztuk i miód gryczany. Do badania w Biedronce musieliśmy wziąć przez to opakowanie 10 jaj i miód wielokwiatowy (markowy), który nie jest marką własną Biedronki. Niewiele drożej za koszyk zapłacilibyśmy w hipermarkecie Tesco. Wybierając produkty własne sieci - oznaczone logo Tesco - wydalibyśmy 41,08 zł. Decydując się na produkty markowe, na zakupy musielibyśmy przeznaczyć 57,30 zł. Różnica wynosi w tym przypadku ponad 16 zł na koszyku 10 produktów.
Ciekawie prezentują się także ceny w delikatesach Piotr i Paweł. Od lat stopniowo rozwija się tam sieć produktów pod własną marką. Już dziś kupić można m.in. soki, nabiał, sałatki, produkty sypkie czy dania gotowe marki Piotr i Paweł. W delikatesach za koszyk 10 wybranych przez nas produktów musielibyśmy zapłacić 46,70 zł - za produkty własne tej marki. Koszyk z artykułami markowymi kosztowałby 55 zł. Także w tym przypadku widać, że koszyk produktów marki własnej jest sporo tańszy - różnica wynosi niespełna 9 zł.
Również w sklepie Carrefour Express taniej zapłacilibyśmy za zakupy, wybierając produkty oznaczone logo Carrefour. W sklepie, który odwiedziliśmy, nie było jednak trzech produktów z naszego koszyka. Zdecydowaliśmy się w związku z tym ograniczyć do siedmiu produktów - z badania wypadł 1 litr oleju rzepakowego, twaróg półtłusty i 6 jaj. Za wirtualny koszyk siedmiu artykułów marki własnej zapłacilibyśmy 29,69 zł. Decydując się na produkty znanych marek, musielibyśmy wydać 9 zł więcej - 38,95 zł.
W przypadku Carrefoura Express postanowiliśmy jednak przedstawić cenę wirtualnego koszyka 10 produktów z artykułami znanych marek. W tym przypadku za zakupy zapłacilibyśmy 58,69 zł - najwięcej ze wszystkich czterech sklepów.
Ceny w wybranych przez nas sklepach
- Cena koszyka 10 produktów marki Tesco: 41,08 zł
- Cena koszyka 10 produktów znanych marek w sieci Tesco: 57,30 zł
- Cena koszyka 10 produktów marki Piotr i Paweł: 46,70 zł
- Cena koszyka 10 produktów znanych marek w sieci Piotr i Paweł: 55 zł
- Cena koszyka 10 produktów marki Biedronka: 36,76 zł - koszyk zawiera opakowanie 10 jaj i miód wielokwiatowy marki Huzar
- Cena koszyka 7 produktów marki Carrefour - 29,69 zł - brak oleju, twarogu i 6 jaj
- Cena koszyka 7 produktów znanych marek w Carrefour - 38,95 zł - brak w/w produktów
- Cena koszyka 10 produktów znanych marek w Carrefour - 58,69 zł
Jak to jest z marką własną?
Jak podaje Carrefour, historia marki własnej zaczęła się już w 1976 roku, kiedy to sieć wylansowała swoje produits libres - wolne produkty no name, równie dobre jak markowe, lecz dużo tańsze. W latach 80. Carrefour wprowadził do sprzedaży pierwsze artykuły oznaczone swoim logo. Obecnie artykuły marki własnej Carrefour są średnio od 20 do 40 proc. tańsze od porównywalnych produktów markowych.
Firma badawcza AC Nielsen Polska podała, że postrzeganie sieci ma wpływ na wizerunek jakości produktów marki własnej. Na początku tego roku sieć Piotr i Paweł liczyła nieco ponad 100 produktów pod marką własną sieci. W planach asortyment ten ma powiększyć się do około 300 produktów na koniec tego roku. - Obecnie dysponujemy około 200 produktami pod logo marki własnej. Na koniec września w sprzedaży powinno ich być już około 250 - podaje Błażej Patryn, rzecznik prasowy sieci Piotr i Paweł. Jak dodaje Patryn, wprowadzenie marki własnej nie miało na celu konkurować cenowo z produktami innych marek. - Swoimi produktami stawiamy przede wszystkim na jakość. Skupiamy się na artykułach spożywczych, produktach świeżych, ale ostatnio w naszej ofercie pojawiły się także artykuły przemysłowe, w tym worki na śmieci czy papier do pieczenia - mówi Patryn.
Rynek marek własnych systematycznie rośnie. Według danych instytutu badawczego PMR, udział marek własnych w rodzimym handlu detalicznym wynosi około 24 proc. - niespełna 30 mld zł. W wielu krajach Europy Zachodniej - w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Belgii - to przeszło ponad 40 proc., a w Szwajcarii nawet 50 proc. Zlecenia dla sieci realizują w dużym stopniu właściciele znanych na naszym rynku marek - w tym Hortex, Mokate, Hoop, Krakus, Mlekovita, Lisner czy Konspol - podaje portal dlahandlu.pl.
-
Ile osób zebrał Marsz 4 czerwca? Sztuczna inteligencja umie to liczyć
-
Jest decyzja RPP ws. stóp. Co z ratami kredytów?
-
Niesamowita wyprawa Polaków. Mają za sobą już trzy zjazdy. Śledź z nami tę podróżMATERIAŁ PROMOCYJNY
-
Turów może zostać zamknięty. Zaskakujący wyrok sądu
-
Lotnisko Warszawa-Radom nie ma szczęścia. Głośny lot zakończony bójką
- Język angielski z native speakerem - gdzie szukać lekcji w Toruniu?
- System kaucyjny w Polsce już za kilka lat. Przyjęto nowelizację
- Ptaszki na ziemi nie potrzebują pomocy. Mają od tego matkę
- Minister rolnictwa na granicy z Ukrainą. "Transporty zostaną zawrócone"
- Kołtoń nieoficjalnie: Marciniak zarobił za udział w konferencji Mentzena