Kebab receptą na sukces? KFC stawia na turecki przysmak, ale...

Czy już naprawdę żadna gałąź gastronomii nie może się obejść bez kebaba? Po pizzeriach do swojego menu wprowadziła kebab sieć KFC.

Wygląda na to, że kebab rzeczywiście staje się polskim daniem narodowym. Bary z kebabem wyrastają w polskich miastach jak grzyby po deszczu, z małych obskurnych lokali przenoszą się pod coraz lepsze adresy (kebaby są już na warszawskim Nowym Świecie, w Alejach Jerozolimskich i na Chmielnej). Branża gastronomiczna, która patrzyła przez lata z zazdrością na tłumy klientów odwiedzających kebabownie, postanowiła pokonać konkurencję jej własną bronią, czyli włączyć kebab do swego menu.

Zrobiły tak już sieci pizzerii. Kebab można zamówić w Telepizzy, a także w największej polskiej sieci pizzerii Da Grasso. Teraz dołączyło do nich KFC, czyli amerykańska sieć serwująca dania z kurczaka. Jak się ma do jej menu kebab? - Kebab w KFC to być może dla wielu fanów spora niespodzianka. Wiemy jednak, że popularność tego orientalnego przysmaku wśród Polaków wciąż rośnie - tłumaczy portalowi horecanet.pl Anna Bednarska, senior brand manager marki KFC.

Pytanie, czy konsumenci oczekują kebaba akurat od KFC? Spot promujący nową ofertę emitują Polsat, TVN i kanały tematyczne. Sieć reklamuje w nim swój produkt hasłem "jedyny taki kebab". Dużo w tym racji, bo w kebabie od KFC nie ma baraniny, co jest podstawą tego dania, tylko panierowane kawałki kurczaka, tzw. stripsy. "Kurczak po naszemu, reszta po turecku" - mówi lektor w reklamie nowego produktu. Cena też jest niecodzienna - kebab w KFC kosztuje 11,90 zł, a w zestawie z frytkami i dolewką pepsi - 17,50 zł.

Wielu klientów KFC do nowej pozycji w menu podeszło sceptycznie. Na fanpage'u KFC Polska na Facebooku większość uwag dotyczących kebaba w KFC jest krytycznych: "Oczywiście rozumiem, czemu chcecie wykorzystać aktualny trend na kebaby, ale zabraliście się do tego w zły sposób. Gdy wypuszczacie coś o nazwie kebab, ludzie będą to porównywać z innymi kebabami na mieście, więc będą widzieć, że wasz kebab jest mały, drogi i dziwny. Nie tędy droga. Może dobra, duża, świeża, zdrowa sałatka zamiast coleslaw? Warzywa drogie nie są" - pisze użytkownik Michał Ty. Piotr Borowy dodaje: "Byłem spróbować tego kebaba, jest PASKUDNY! Bułka miękka, w środku nawalono kapusty, plaster pomidora, a na wierzchu dosłownie 5 kawałków pokrojonego stripsa, a to wszystko oblane solidną ilością ketchupu i sosu. NIE POLECAM!" .

Przedstawiciel KFC odpowiedział: "Wiemy, że faktycznie kebab najczęściej kojarzony jest z baraniną. Zdecydowaliśmy się jednak na rozwiązanie ze stripsami - bo to właśnie one są waszym ulubionym kąskiem w KFC ;)

Dyskusję podsumował internauta Grzegorz Radziszewski: "Czy ktoś z kierownictwa KFC jadł kiedyś kebab?"

Kebab polską potrawą narodową?

Od lat tradycyjna turecka potrawa zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Z badań OBOP z 2010 roku wynika, że jeśli Polacy jedzą poza domem, to co czwarta osoba wybiera właśnie kebab. Turecki specjał przegrywa tylko z inną "polską" potrawą, czyli pizzą. Kebab znacząco wyprzedził jednak w ostatnich latach inne polskie specjały fast food, czyli hamburgery, zapiekanki czy hot-dogi. Z danych OBOP wynika, że w Polsce było nawet 25 tys. punktów serwujących kebab, a 33 proc. wszystkich lokali gastronomicznych w Polsce oferowało potrawy w stylu kebab. Obecnie tych lokali może być już jednak znacznie więcej. Na korzyść kebaba działa niska cena idealnie wpisująca się w upodobania gastronomiczne Polaków - z niedawnego badania "Polska na talerzu 2012" przeprowadzonego przez MAKRO Cash & Carry wynika, że Polacy stołują się poza domem średnio 33 razy w roku, ale na jednorazowy posiłek w barze czy restauracji wydajemy średnio jedynie ok. 16 zł.

Więcej o: