Barszcz w kartonie, uszka mrożone i gotowe pierogi. To jemy w święta
Przedstawiciele sieci handlowych, z którymi rozmawialiśmy, zgodnie potwierdzają, że święta Bożego Narodzenia to sezon, kiedy określone produkty trafiają do koszyków klientów wyjątkowo często. Są to przede wszystkim produkty czy dania gotowe, które spożywamy w czasie kolacji wigilijnej lub kolejnych dni świątecznych.
- Przykładowo mrożone uszka do barszczu mamy w ofercie przez cały rok. Ale ponad trzy czwarte całorocznej ich sprzedaży przypada na grudzień. Podobny trend widać w przypadku świeżych i mrożonych pierogów. W grudniu spośród wszystkich ich gatunków najwięcej sprzedaje się pierogów z kapustą i grzybami - zaznacza Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco Polska.
Podobne tendencje widzą również przedstawiciele innych sieci. - Trend utrzymuje się, ludzie chętnie kupują przed świętami dania gotowe. Z drugiej strony wraca do nas powoli moda na gotowanie tworzona głównie przez różnego rodzaju programy telewizyjne. Obserwujemy, że Polacy chętnie gotują sami, sprawia im to coraz większą przyjemność - uważa Błażej Patryn, rzecznik prasowy sieci Piotr i Paweł.
Jednak i w Piotrze i Pawle widoczny jest w grudniu znaczny wzrost sprzedaży gotowych produktów. - Ich jakość jest bardzo wysoka, a w smaku często nie odbiegają od tych robionych tradycyjną metodą w domu. Do tego nasi klienci często kupują takie produkty, których przygotowanie zajmuje dużo czasu. Mam tutaj na myśli np. makiełki (tradycyjne danie z regionu Poznania z makaronem, makiem, rodzynkami i bakaliami). Ludziom po prostu brakuje czasu, żeby je przyrządzić, a nie chcą rezygnować z tej potrawy na świątecznym stole - mówi Patryn.
Ma to też związek z trendami panującymi pośród konsumentów, którzy coraz chętniej sięgają po żywność typu convenience. Sezonowe wzrosty sprzedaży obserwowane są w przypadku wielu takich produktów.
- Sprzedaż barszczu instant w ujęciu ilościowym w okresie od 1 do 10 grudnia wzrosła o ponad 60 proc. w stosunku do tego samego okresu miesiąc wcześniej. Wzrasta również sprzedaż produktów uzupełniających, np. pasztecików podawanych do barszczu - mówi Anna Biskup z Lidl Polska.
Większy wybór, więcej promocji
Duże zainteresowanie gotowymi produktami sprawia, że część sieci handlowych zmuszona jest do zwiększenia oferty. - Nawet w kategorii warzyw i owoców pojawiają się oferty tylko na święta. W tym roku mamy klementynki 2,3 kg i pomarańcze 3,5 kg w specjalnej świątecznej kartonowej skrzyneczce - mówi rzecznik Tesco.
Cytrusy cieszą się również dużym zainteresowaniem w Lidlu. - Klienci kupują je zarówno w ilościach indywidualnie dobieranych (sprzedawanych luzem), jak i te już pakowane, np. mandarynki w skrzynce Pitufos o pojemności 2,3 kg - dodaje Biskup.
Lidl dla swoich klientów przygotował również promocje na artykuły typowo świąteczne. Od 22 do 24 grudnia część z nich będzie tańsza o 33 proc. w stosunku do ceny podstawowej.
-
Ekspert: Jeżeli winna zatruciu Odry jest Polska, to Niemcy mogą wystąpić o gigantyczne odszkodowanie
-
Czy 14 sierpnia to niedziela handlowa? Czy sklepy są dziś otwarte? Kiedy niedziela handlowa?
-
Teleskop Webba uchwycił niezwykłą galaktykę w najdrobniejszych szczegółach. Powstała w wyniku zderzenia
-
"Nie ma w Odrze żadnej wydry, bobra. To jest armagedon". Burmistrz Krosna Odrzańskiego o stanie rzeki
-
Dodatek do emerytury po 65. roku życia. O co mogą ubiegać się seniorzy? Ile można zyskać?
- "Bałtyk może odczuć skutki tragedii na Odrze". Ostrzeżenie z Niemiec: zagrożony Zalew Szczeciński
- Putin się zgodził - dodatkowy gaz już płynie na Węgry. Ma pomóc w uzupełnieniu zapasów przed zimą
- Zgłosili śnięte ryby w Oławie. Teraz szuka ich policja. "Ustalamy świadków"
- Rzeka Ner - śnięte ryby w woj. łódzkim. Sztab kryzysowy i rekomendacje: nie kąpać się, nie wypasać bydła
- Niemieckie media o katastrofie w Odrze. Ekspertka: Potrzebna jest międzynarodowa komisja śledcza