Bezpieczne korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej. By zwiększyć poziom bezpieczeństwa, wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach

Banki robią bardzo wiele, żeby korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej było dla nas bezpieczne. Nawet jednak najlepsze zabezpieczenia na nic się nie zdadzą, jeśli my nie będziemy przestrzegać kilku reguł. Przedstawiamy 6 prostych zasad bezpieczniejszego "bankowania".

1. Bezpieczny komputer/smartfon

Regularnie aktualizuj zabezpieczenia antywirusowe w swoim sprzęcie. Korzystaj tylko z zaufanego komputera czy smartfonu, oczywiście najlepiej własnego, i z oprogramowaniem z legalnego źródła. Podobnie - nie pobieraj aplikacji programów z podejrzanych, nieoficjalnych źródeł.

Czasy kafejek internetowych już minęły, ale niekoniecznie odpowiedzialne bywa korzystanie, np. z urządzeń firmowych czy hotelowych. Warto także zadbać o bezpieczne podłączenie do internetu, przede wszystkim należy unikać otwartych sieci Wi-Fi czy hotspotów.

Zobacz wideo

2. Sprawdzaj zabezpieczenia strony

Bezpieczna strona banku charakteryzuje się m.in. symbolem kłódki, zwykle w pasku adresu strony, i tym, że adres zaczyna się od https://. To oznaczenie, że połączenie jest szyfrowane, a certyfikat bezpieczeństwa ważny. Należy też sprawdzić, kto i dla kogo wystawił certyfikat, ponieważ przy odpowiednio spreparowanej stronie będzie nam się wydawać, że jest bezpieczna. Adres strony internetowej banku powinien być wpisany ręcznie.

Zwracaj uwagę na proces logowania do bankowości internetowej. Jeśli coś się zmieniło, proces przebiega niestandardowo, np. wolniej niż zwykle, pojawiły się jakieś nowe okienka, błędy w treści komunikatów - powinna Ci się zapalić w głowie lampka ostrzegawcza.

.. Stron Getin Bank

3. Link do banku w mailu? Uważaj!

Przenigdy nie loguj się do bankowości internetowej poprzez linki przesłane w mailu czy SMS-ie. Banki tak nie robią, to może być podstęp, który skieruje Cię na fałszywą stronę banku spreparowaną przez cyberprzestępców.

Podobnie - bank nigdy nie poprosi Cię ani mailowo, ani telefonicznie czy SMS-em np. o podanie danych logowania czy numeru Twojej karty oraz numeru CVV na jej odwrocie. Choćby komunikat był bardzo przekonujący - to oszustwo! 

Nie należy otwierać też żadnych załączników z podejrzanych adresów mailowych i nie uruchamiać podejrzanych aplikacji. Mogą one zawirusować Twój komputer!

4. Stosuj trudne hasło do bankowości internetowej

Banki robią sporo, żeby maksymalnie utrudnić przechwycenie hasła do Twojej bankowości internetowej. Niektóre banki, w tym na przykład Getin Bank, oferują dodatkową opcję, którą jest tzw. hasła maskowane. Bank prosi o podanie tylko kilku (zawsze innych) znaków z hasła.

To, co Ty możesz czy powinieneś zrobić, to zmieniać hasła i stosować różne do różnych miejsc. Podobnie gdy masz np. kilka aplikacji mobilnych różnych banków – dobrze jest wybrać różne hasła dla każdej, albo wręcz różne sposoby logowania (w jednej np. hasło z 4-5 cyfr, przy czym najlepsze hasło to kombinacja liter małych i wielkich/cyfr/znaków specjalnych, w innych wzór rysowany palcem na ekranie smartfona, w miarę możliwości naszego sprzętu można też korzystać z rozwiązań opartych na biometrii, czyli odcisk palca na smartfonie).

Oczywiście nikomu nie ujawniaj swojego hasła, a po zalogowaniu nie odchodź od komputera. Co prawda bank sam automatycznie wyloguje cię z konta, ale do tego czasu ktoś może narobić ci dużo problemów.

Opłaty bankoweOpłaty bankowe Fot. Marta Kondrusik/Gazeta.pl,

5. Regularnie sprawdzaj historię transakcji i aktywności w bankowości

Raz na jakiś czas sprawdzaj informacje dotyczące prób logowania. Przykładowo, w bankowości internetowej Getin Banku można zweryfikować ostatnie prawidłowe i nieudane logowania. Jeśli prezentowane daty i godziny nie zgadzają się z Twoją ostatnią aktywnością na koncie - to mocno podejrzana kwestia!

Sprawdzaj też choćby wyrywkowo historię konta. Jeśli widzisz tam dziwne obciążenia - zbadaj to!

6. Czytaj SMS-y, szczególnie dotyczące zmiany danych i autoryzacyjne

Zwracaj uwagę także na treść SMS-ów dotyczących zmiany danych na rachunku bankowym, i SMS-ów autoryzacyjnych, jakie otrzymujesz. Sprawdź, czy zgadza się numer konta na jaki robisz przelew i kwota. Zajmie ci to kilka chwil, a może uchronić cię przed utratą pieniędzy.

Banki robią wiele rzeczy, że uchronić nas przed oszustami w sieci. Pracują nad tym całe działy, wielu działań, dzięki którym możemy bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej czy mobilnej, nawet nie widzimy. Jednak nikt i nic nie zastąpi po prostu pomyślunku i odrobiny wyobraźni. Dlatego bezwzględnie należy stosować się to przedstawionych przez nas sześciu punktów bezpiecznego "bankowania".

Powyższe rady są tylko podstawowymi wskazówkami i nie wyczerpują katalogu dobrych praktyk - przestępcy cały czas opracowują nowe sposoby i należy korzystać z bankowości w sposób odpowiedzialny.