USNS Spearhead - Amerykanie ochrzcili "okręt-wydmuszkę"

Stworzenie jednostki, na której póki co nie ma praktycznie niczego kosztowało 250 milionów dolarów.

USNS Spearhead to najnowszy, dopiero co ochrzczony okręt amerykańskiej Marynarki Wojennej. Interesujące jest w nim to, że jednostka jest praktycznie li tylko aluminiową powłoką zbudowaną wokół silników Diesla, mostka, lądowiska dla śmigłowców i 312 siedzeń wyglądem przypominających te, które montuje się w samolotach pasażerskich. Jej wnętrze jest w zasadzie puste. Nie jest to jednak duży błąd konstrukcyjny.

Nowy okręt jest pierwszą z dziesięciu jednostek typu Joint High Speed Vessel. W założeniu ma on być tanią platformą, którą można szybko wyposażyć w odpowiedni sprzęt i wysłać ją na misję. Modułowa budowa umożliwiać ma prędkie zmienianie "konfiguracji" okrętu w zależności od aktualnych potrzeb. Przewiduje się, że jednostki tego typu mogą przewozić sprzęt w rejony dotknięte klęską żywiołową, ewakuować amerykańskich obywateli z niebezpiecznych miejsc, być wysuniętą bazą na morzu, transportować jednostki specjalne czy wysadzać sprzęt i oddziały Marines w dopiero co zdobytych portach. Być może jednostki tego typu zastąpią też wielkie okręty szpitalne wykorzystywane przez amerykańską marynarkę.

Jedną z wielkich zalet - oprócz modułowej budowy - jest w tym przypadku maksymalna prędkość okrętu. Może on rozpędzić się do 45 węzłów. Jego załoga składa się natomiast nie z żołnierzy, a z cywilów pracujących w Military Sealift Command. Spearhead wkrótce przejdzie próby na morzu. Następnie zostanie sprawdzona jego zdolność operacyjna. W czynnej służbie okręt ma się znaleźć w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2013. Stworzenie USNS Spearhead kosztowało 250 milionów dolarów.

110915-O-ZZ999-002 MOBILE, Ala. (Sept. 8, 2011) The Military Sealift Command joint high-speed vessel USNS Spearhead (JHSV 1), the first of 10 Navy joint high-speed vessels designed for rapid intra-theater transport of troops and military equipment, prepares for its Sept. 17 christening ceremony at Austal USA in Mobile, Ala. The 338-foot-long aluminum catamarans are designed to be fast, flexible and maneuverable even in shallow waters, making them ideal for transporting troops and equipment quickly within a theater of operations. (U.S. Navy photo Courtesy Austal USA/Released)

Więcej o: