Apple na trzech szczytach

W ogłoszonym właśnie przez pracownię Harris Interactive rankingu firm cieszących się najlepszą reputacją Apple zdetronizował Google i uzyskał najlepszy wynik w trzynastoletniej historii badań. Na czwartym miejscu znalazł się Amazon, Microsoft na dziewiątym. Świetną pozycję Apple potwierdza też badanie wartości marki i największa w branży giełdowa wartość spółki.
Apple na szczycie Najlepszy wynik od trzynastu lat Instytut Harris Interactive przeprowadził badanie wśród 17 tys. Amerykanów sprawdzając ich stosunek do najbardziej znanych i widocznych korporacji. Oceniano je pod względem dwudziestu różnych kryteriów podzielonych na kategorie: odpowiedzialność społeczna, aspekt emocjonalny, produkty i usługi, warunki zatrudnienia, wyniki finansowe oraz wizja i przywództwo. Reputacja Apple wypadła najsolidniej, firma zdobyła 85,6 punktów - najlepszy wynik w historii badań. Zdetronizowany Google uzyskał niewiele gorszy wynik - 82,8 punktów. Przez ostatnie 12 lat gigant z Cupertino konsekwentnie piął się w górę, a zaczynał od 31. pozycji w 2000 r. i jeszcze gorszej, 40. w 2001 r. W ciągu dekady popularność produktów Apple oraz ich rentowność stale jednak wzrastała. Z analizy wyników sondażu we wszystkich kategoriach wynika, że korporacja nieznacznie ustępuje konkurencji jedynie w kategorii odpowiedzialności społecznej i znacznie bardziej jeśli chodzi o aspekt emocjonalny. Niska ocena w tej kategorii jest wynikiem źle przyjętych przez opinie publiczną informacji o powiązaniu Apple z fabrykami Foxconna, w których dochodzi do samobójstw i łamania praw pracowniczych. Z badań przeprowadzonych przez Harris Interactive wynika też, że jednym z czynników wpływających na złe postrzeganie firm jest kwestia ochrony prywatności. 25 procent ankietowanych nie ufa w tej kwestii Facebookowi (który ostatecznie nie trafił do rankingu), problem w mniejszym stopniu dotyczy też Google. - Idea kumulowania informacji o moim życiu sprzedawanych komuś, kto będzie dzięki temu próbował coś mi sprzedawać to główny aspekt pod jakim te dwie firmy będą oceniane - stwierdził Robert Fronk, wiceprezes Harris Interactive.

Instytut Harris Interactive przeprowadził badanie wśród 17 tys. Amerykanów sprawdzając ich stosunek do najbardziej znanych i widocznych korporacji. Oceniano je pod względem dwudziestu różnych kryteriów podzielonych na kategorie: odpowiedzialność społeczna, aspekt emocjonalny, produkty i usługi, warunki zatrudnienia, wyniki finansowe oraz wizja i przywództwo.

Reputacja Apple wypadła najsolidniej, firma zdobyła 85,6 punktów - najlepszy wynik w historii badań. Zdetronizowany Google uzyskał niewiele gorszy wynik - 82,8 punktów.

Droga na szczyt

Przez ostatnie 12 lat gigant z Cupertino konsekwentnie piął się w górę, a zaczynał od 31. pozycji w 2000 r. i jeszcze gorszej, 40. w 2001 r. W ciągu dekady popularność produktów Apple oraz ich rentowność stale jednak wzrastała. Z analizy wyników sondażu we wszystkich kategoriach wynika, że korporacja nieznacznie ustępuje konkurencji jedynie w kategorii odpowiedzialności społecznej i znacznie bardziej jeśli chodzi o aspekt emocjonalny. Niska ocena w tej kategorii jest wynikiem źle przyjętych przez opinie publiczną informacji o powiązaniu Apple z fabrykami Foxconna, w których dochodzi do samobójstw i łamania praw pracowniczych.

Ochrona prywatności ważnym aspektem rankingu

Z badań przeprowadzonych przez Harris Interactive wynika też, że jednym z czynników wpływających na złe postrzeganie firm jest kwestia ochrony prywatności. 25 procent ankietowanych nie ufa w tej kwestii Facebookowi (który ostatecznie nie trafił do rankingu), problem w mniejszym stopniu dotyczy też Google.

"Idea kumulowania informacji o moim życiu sprzedawanych komuś, kto będzie dzięki temu próbował coś mi sprzedawać to główny aspekt pod jakim te dwie firmy będą oceniane." - stwierdził Robert Fronk, wiceprezes Harris Interactive

W rankingu wysoki wynik osiągnął Amazon - czwarte miejsce zawdzięcza wysokim normom etycznym i przejrzystości, przez co cieszy się największym zaufaniem spośród wszystkich badanych firm.

Sukces na każdym froncie

Świetną pozycję Apple potwierdza też inne badanie przeprowadzone przez firmę Davis, w którym Apple uznano w 2011 jako markę z najsilniejszym kapitałem oceniając ją pod względem wartości, konkurencyjności, innowacyjności, polityki firmowej oraz wpływ na zachowania społeczne.

Ponadto CNN w swoim raporcie ze stycznia poinformował, że giełdowa wartość giganta z Cupertino osiągnęła 400 miliardów co jest rekordowym wynikiem w branży. Świetne osiągnięcia są rezultatem skutecznych działań na wielu frontach jednocześnie.

Poniższy wykres prezentuje źródła dochodu Apple w roku 2011. 43% wpływów pochodzi ze sprzedaży iPhona, 20% ze sprzedaży komputerów,  19% ze sprzedaży iPada, 6% dochodu przynosi iTunes.

Źródła dochodu Apple

W raporcie Harris Interactive znalazły się też inne firmy z branży technologicznej. Microsoft zajął 9 miejsce, Sony 11, Samsung 13, IBM 23, Hewlett-Packard 32 (odnotowując tym samym jeden z najbardziej konsekwentnych spadków w historii badań) Dell 36.