Obrazek dnia: Czarna dziura z koroną

Obiekt astronomiczny wciąga wiatr słoneczny z prędkością 32 milionów kilometrów na godzinę.

Świetną grafikę opublikowała Amerykańska Agencja Kosmiczna. Ukazano na niej jak artysta wyobraża sobie czarną dziurę oznaczoną IGR J17091-3624. Przyciąga ona gazy z pobliskiej gwiazdy, tworząc z nich tak zwany dysk akrecyjny. Wirujące, rozgrzane gazy odrywają się od tego dysku i uciekają w przestrzeń kosmiczną z prędkością ponad 32 milionów kilometrów na godzinę.

Naukowcy szacują, że w wyniku wirowania z okolic czarnej dziury ucieka znacznie więcej materii, niż trafia do jej wnętrza.

Obrazek dnia: Czarna dziura z koroną
  • gnago

"jak artysta wyobraża " !!!!???
    Gdyby był podpis typu: grafika obrazująca linie pól magnetycznych i rozkładu mas wokół czarnej dziury.

A tak wklejcie może grafikę z kanałami na Marsie, równie odkrywcze i naukowe w swoim czasie

• kac

OK, czyli cały zachwyt jest nad namalowany obrazkiem, który prawdopodobnie nie ma wiele wspólnego z autentycznym wyglądem prawdziwego zjawiska. Równie dobrze można sobie narysować jak wygląda gwiazda neutronowa... Fakt jet taki, że te obiekty ogromną większość swojej energii wysyłają jako promieniowanie gamma i roentgenowskie.. krótko mówiąc upiekł by nas na "węgielek" zanim cokolwiek byśmy zobaczyli.
    Ale obrazek jest ładny, ot taka grafika.

• Gość: deft

obrazek dnia buahahahah dobre ;) poczucia humoru to wam w tej gazecie nie brakuje - ciekawe co wy tam ćpiecie, dobre ziółko albo kwasy ;)

• erystyczka

Coś mi tu nie pasuje. Czytałem dziś, że nie udowodniono możliwości rozpędzenia cząstek do prędkości wyższych niż prędkość światła. Tymczasem czytam w powyższym "artykule", że "Obiekt astronomiczny wciąga wiatr słoneczny z prędkością 32 milionów kilometrów na godzinę". Według moich obliczeń odpowiada to niemal 9 milionom metrów na sekundę, czyli ok. 30-krotnie szybciej niż prędkość światła!
    Może jestem głupi, ale powoli się gubię... Nauka, taka czy inna, wymaga precyzji, również w podawaniu informacji w "prasie", a tutaj taka rozbieżność. Nie udowodniono tego na Ziemi, ale "wiadomo", że jest możliwe uzyskanie prędkości 30 razy większej niż światło?
    Czy ktoś kompetentny mógłby coś o tym problemie napisać?