Szkoccy naukowcy stworzyli soniczny śrubokręt. Tak, ten z Dra Who

Jak widać "fiction" nie musi być "science", by inspirować naukowców. Choć w tym wypadku to bardzo luźna inspiracja.

Soniczny śrubokręt (sonic screwdriver) to gadżet wymyślony na potrzeby serialu "Doktor Who" - uniwersalne urządzenie zdolne do otwierania zamków, przeprowadzenia medycznej ekspertyzy, zdalnego kontrolowania urządzeń oraz namierzania kosmitów. Mało? Może także kontrolować komputery. Tricoder ze "Star Trek" to przy nim pikuś.

Szkoccy naukowcy z Dundee University twierdzą, że zbudowali podobne urządzenie. Choć to lekkie nadużycie, bowiem ich śrubokręt zdolny jest raptem do podnoszenia i obracania obiektów. A dokładnie: dysków umieszczonych w tubie z wodą. Ale z gadżetem doktora Who łączy go fakt, że za pomocą ultradźwięków może manipulować obiektami - to pierwsze wykorzystanie ich w ten sposób. Wcześniej pokazywano tylko możliwość przesuwania obiektów za pomocą ultradźwięków.

Doktor Mike MacDonald z Institute for Medical Science and Technology (IMSAT) wyjaśnia, czemu to tak ważny eksperyment:

Nie tylko potwierdza znane nam prawa fizyki, ale także pokazuje jak zaawansowane są prace nad kontrolą ultradźwięków. Co może zostać potem wykorzystane do nieinwazyjnej chirurgii albo manipulacji komórkami z ich pomocą.

Jak widać niepoważna nazwa nie idzie w parze z użytecznością urządzenia.

[Gizmodo]

Szkoccy naukowcy stworzyli soniczny śrubokręt. Tak, ten z Dra Who
  • gupek70

Jak widać "fiction" nie musi być "science", by inspirować naukowców

A teraz drogi chochliku dziennikarski PIK przetlumacz to zdanie na polski , albo powiedz o czym myslal sznureczek ktory trzyma ci uszy aby nie odpadly bo mysle , ze wszyszcy jestesmy ciekawi !

• do100jnik

znowu debilny artykuł "znawcy", wystarczyło choć troszkę zainteresować się fotografią, aby wiedzieć, że we współczesnych obiektywach znajduje się ultradźwiękowy silnik mechanicznie napędzający autofokus a po wpisaniu w googlach ultrasonic motor można znaleźć parę tysięcy linków

• cinek1024

Teoria testowana przez badaczy z Dundee działa zarówno dla mikrofal jaki i dla światła i używa się jej w dziedzinach od kwantowej komunikacji do biofotoniki. (*)

Pokazali, jak udało im się wytworzyć wirowe wiązki z wieloma splecionymi helisami przy użyciu 1000-elementowej macierzy przetworników ultradźwiękowych jako akustycznego hologramu. (**)

Gdzie tu niby inspiracja filmową fikcją? Nie widzę żadnej. Tak jak w innych analogicznych przypadkach, popkultura funkcjonuje tutaj tylko na zasadzie skojarzenia, a nie inspiracji (!), panie redaktorze szanowny.

(*) "The theory the Dundee researchers were testing is valid for both sound and light and is one that is used in topics from quantum communications to biophotonics [...]."
    (**) "[...] they showed how they could generate vortex beams with many intertwined helices, using a 1000-element ultrasound transducer array as an acoustic hologram."

• Gość: Kvaxer22

Oceniono 1 raz 1

DOCTOR a nie Doktor Who!

• greg6

0

LOL, z opisu w tym artykule wynika że to nie soniczny śrubokręt, tylko gravity gun.

• galik79

Czyli w skrócie mówiąc:
    Bierzemy narzędzie, które potrafi wiele, obcinamy 99% funkcjonalności i krzyczymy udało się!
    Przypomina mi to trochę przecinanie wstęg za poprzedniego systemu. Centrale międzymiastową w gdańskim wrzeszczu oficjalnie otwarto w latach 60. Ale zakończenie budowy było w latach 80 ;)