Niesamowite projekty gigantycznych kontenerowców żaglowych

Klasyczne rozwiązania w XXI wieku.

Projektanci, inżynierowie i inni eksperci z całego świata chwalą się świetnymi projektami nowych kontenerowców. Jednostki transportujące olbrzymie ilości towarów po całym świecie, już wkrótce mają się stać bardzo przyjazne dla środowiska. Wszystko to dzięki wyjątkowemu połączeniu nowych technologii i rozwiązań znanych od wieków.

Wind Challenger

Wind Challenger to projekt Uniwersytetu Tokijskiego i kilku prywatnych firm zajmujących się budową statków. Projekt zakłada, że kontenerowce będą pozyskiwały energię elektryczną dzięki ciepłu swoich silników. W ciągu pięciu lat, Wind Challenger obejmie także budowę masztów i żagli z włókna węglowego, które mają zmniejszyć ilość dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery przez kontenerowce aż o połowę.

Aquarius MRE System

Aquarius MRE System - podobnie jak poprzednik, system ten składa się z kilku rozwiązań, które mają być stosowane na kontenerowcach. Twórcy Aquariusa zakładają, że te gigantyczne jednostki zostaną wyposażone w panele słoneczne, akumulatory litowe i specjalnie zaprojektowane systemy monitorujące pracę wszystkich nowoczesnych rozwiązań. Firma stojąca za tym rozwiązaniem - Eco Marine Power - uważa, iż dzięki jej pomysłowi w zmodernizowanych jednostkach uda się zmniejszyć zużycie paliwa o 10-20%. Nowe statki zbudowane od podstaw z myślą o Aquarius MRE mają zredukować ilość spalanego paliwa aż o 40%.

NYK Super Eco Ship 2030

Trzeci z nowych projektów to NYK Super Eco Ship 2030. Podobnie jak poprzednicy bazuje on na wielu pomysłowych rozwiązaniach. Mowa tu nie tylko o opływowym kadłubie i skrętnych śrubach, które pozwalają olbrzymiej jednostce manewrować bez pomocy holowników. W tej wizji wierzchnia część pokładu statku (jak i jego boki) byłaby zabudowana panelami słonecznymi. Wewnątrz jednostki znalazłyby się także wielkie żagle oraz nowoczesne systemy wspomagające rozładowywanie kontenerów. Dzięki takim rozwiązaniom podobno da się skrócić spędzany przez nią w porcie o połowę. Twórcy mówią też, że takie statki do 2030 roku mogłyby o 69% zredukować ilość dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery. Do 2050 mają go zredukować do zera.

[za: Fast Company]

Więcej o: