Grałeś w "Sapera" albo w "Pasjansa"? Microsoftowi baaaardzo na tym zależało. Dlaczego?

"Saper", "Pasjans" i "Kierki" to kultowe gry wbudowane w system Windows. Miliony użytkowników na całym świecie zamiast uczyć się lub pracować szukało bomby lub rozkładało na wirtualnym stole karty. Według portalu Mental Floss Microsoftowi naprawdę na tym zależało.

Gry "Saper", "Pasjans" i "Kierki" zna chyba każdy. Nawet jeśli sami nie graliśmy, to nie raz przyłapaliśmy kogoś na tym, że zamiast pracować szukał bomby lub rozkładał karty na wirtualnym stole.

Po latach dziennikarze portalu Mentalfloss wyjaśniają - ich zdaniem - prawdziwe powody pojawienia się tych popularnych gier w Windows. Microsoft chciał, by jego użytkownicy mogli się zrelaksować, a przy okazji... uczyć nowych funkcji.

I chociaż Windows zmieniał się przez lata, najbardziej klasyczne gry przetrwały aż do Windows 10. Chociaż nie tak, jak byśmy tego chcieli.. .

Przeciągnij i upuść, użyj drugiego klawisza

Według Mentalfloss Solitaire (Pasjans) miał uczyć użytkowników "nowego narzędzia" jakim była metoda "przeciągnij i upuść". Używając tej metody dało się wygodnie rozegrać partyjkę. Im częściej użytkownik grał tym bardziej ćwiczył ruchy niezbędne do korzystania z jednej z największych zalet nowego Windows.

Saper miał inne zadanie - przyzwyczajał użytkowników, już od wersji Windows 3.1, do korzystania z prawego klawisza myszy.

Rok później, w roku 1992, Microsoft zaprezentował Hearts (Kierki). Po raz pierwszy wprowadzono ją do Windows for Workgroups 3.1 po to, by zwrócić uwagę na "olbrzymi potencjał" funkcji sieciowych. Hearts pozwalały komunikować się użytkownikom w wewnętrznej sieci.

FreeCell testuje komputer

FreeCell  też nie został wprowadzony do systemu przypadkowo. Trafił do Windows 3.1, jak wyjaśnia Wikipedia, wraz z aktualizacją umożliwiającą uruchomienie 32-bitowych aplikacji (Windows 3.1 był 16bitowy). Zadaniem gry było przetestowanie nowego elementu systemu - gra działała właśnie w środowisku 32-bitowym. Jeśli się nie uruchomiła oznaczało to błąd aktualizacji.

Czy to może być prawda?

Postanowiliśmy zweryfikować doniesienia Metal Floss. Udało się nam  dotrzeć do materiału Washington Post z roku 1994. Libby Duzan, ówczesna manager do spraw produktów potwierdziła, że Solitaire był stworzony po to, by użytkownicy mogli uczyć się nowych funkcji Windows. Co do pozostałych gier - nie możemy potwierdzić, że ich wprowadzenie ma "drugie dno".

Pamiętajmy jednak, że Windows 3.1 był przełomem na miarę dzisiejszej "dotykowej rewolucji". Użytkownicy zamiast pisać komendy w wierszu poleceń musieli nagle korzystać z zupełnie nowego środowiska. Nie byłoby nic dziwnego w tym, gdyby Microsoft stosował różne techniki, by do Windows 3.1 przekonywać. Jeśli "Saper" i "Kierki" powstały faktycznie po to, by uczyć użytkowników klikania prawym klawiszem myszy i "przeciągania" folderów to trzeba uznać specjalistów Microsoftu za geniuszy!

A jakie są wasze wspomnienia? Czy gry wbudowane w Microsoft faktycznie czegoś uczyły?

Windows - za co go nie lubimy , a za co kochamy? SPRAWDŹ!