Przyszłość 3D według NVIDII - wywiad

Udało nam się porozmawiać z przedstawicielem NVIDII na temat przyszłości technologii 3D i nowych rozwiązań na rynku. Zadaliśmy także kilka pytań na temat rynku gier i graczy. Na nasze pytania odpowiadał Igor Stanek z Czech, przedstawiciel NVIDII na tereny Europy Środkowej i Wschodniej, zajmujący się rozwiązaniami mobilnymi. Oto kilka najciekawszych fragmentów wywiadu.

Igor Stanek, Nvidia

 

Jak Pan sądzi, jaka jest przyszłość technologii 3D w zastosowaniach domowych, takich jak gry, filmy czy zdjęcia?

Uważam, że technologia 3D ma przed sobą naprawdę jasną przyszłość. Wystarczy spojrzeć na to, jak obecnie przyjęła się w kinach; wszyscy o niej mówią. To naprawdę niesamowite ile filmów kręci się teraz w 3D. Sądzę, że rok 2010 będzie rokiem w którym technologia 3D upowszechni się w domowym użytku.
NVIDIA jest na tym rynku ważnym graczem a w ciągu nadchodzących miesięcy zaprezentowanych zostanie wiele urządzeń obsługujących 3D Vision. Odzew ze strony producentów monitorów LCD oraz notebooków jest naprawdę znaczny. Podobnie będzie zresztą z rynkiem gier (laptopy dla graczy, monitory 3D) i przemysłu filmowego (notebooki i desktopy na których oglądać będzie można filmy 3D na Blu-ray).

 

Wielu graczy nie przepada za rewolucyjnymi nowinkami. Jak chcecie ich przekonać do 3D Vision? Czy nie sądzicie, że 3D Vision pozostać może jedynie ciekawostką?

 

Szczerze? W ciągu ubiegłego roku nie spotkałem ani jednego gracza, który po obejrzeniu możliwości 3D Vision powiedziałby "Nie chcę tego mieć" albo "Nie podoba mi się". Ze wszystkich stron spotykamy się z ogromnym zainteresowaniem 3D Vision, a sądząc po ilości produktów jakie mają zaimplementować to rozwiązanie sądzę, że jest ono naprawdę oczekiwane. Poza tym żyjemy w erze 3D, co dodatkowo pomaga naszemu biznesowi. Moim zdaniem zastosowanie 3D Vision w grach jest rewolucją podobną do tej, jaka miała miejsce 15 lat temu przy wprowadzaniu pierwszych akceleratorów 3D. Wczoraj wieczorem grałem w Bioshock 2 z 3D Vision i muszę przyznać, że nie zagrałbym w to ponownie w normalnym trybie. To całkowicie inne doznanie.

 

Jak wydajne są netbooki z kartą graficzną ION? Czy można będzie zagrać na nich w bardziej wymagające gry? W jakie?

 

W kartach ION znajduje się 16 rdzeni CUDA i dla pewnych zastosowań są to naprawdę wydajne karty. Na przykład dekodowanie wideo odbywa się na nich równie szybko jak na najszybszych dzisiejszych procesorach. Jeśli chodzi o gry, to jest to zależne od całej platformy. Z GPU ION zagramy w każdą popularną grę, ale nie należy się spodziewać, że uda się to również z Crysis na najwyższych ustawieniach. Mój netbook "podróżny" wyposażony jest w ION i dość często gram w gry takie jak Torchlight, Trine, Spore, itd.

 

Fot. Nvidia

 

Tegra - grafika w kieszeni. Jakie korzyści przyniesie użytkownikom?

 

Tegra to mój osobisty faworyt. Odpowiedź zatem będzie zwięzła: proszę wyobrazić sobie urządzenie wielkości swojego telefonu, zdolne do odtwarzania filmów w Full HD na swojej plazmie za pośrednictwem HDMI, grania w gry typu Unreal Tournament i akcelerowania jakiejkolwiek flashowej zawartości Internetu, jak również działania kilka dni bez konieczności ładowania. To właśnie Tegra.

 

Co Pan sądzi o technologiach takich jak platforma OnLive, dzięki której gracze mogą cieszyć się graniem bez konieczności kupowania drogiego sprzętu? Czy postrzegacie takie rozwiązania jako zagrożenie?

 

Trudno wypowiadać się na temat dziedziny w którą nie jestem zaangażowany. Ogólnie sądzę, że dla tego typu rozwiązań jest jeszcze za wcześnie. Chociaż wiele osób uważa, że przetwarzanie w chmurze to przyszłość, więc zobaczymy.

Czy sądzi Pan, że komputery stacjonarne zastąpione zostaną w najbliższym czasie przez konsole i wydajne notebooki? Czy nadszedł już czas, w którym gracze przesiądą się z desktopów na laptopy?

 

Z całą pewnością można stwierdzić, że notebooki rozwijają się szybciej niż desktopy, ale nie sądzę, by granie na komputerach stacjonarnych miało stracić wkrótce na popularności. Ja sam gram zarówno na desktopie, laptopie jak i na konsoli, wszystkie te platformy mają swoje plusy i minusy.

 

Rozmawiał Mariusz Koryszewski

Więcej o: