Więcej Chińczyków z mobilnym internetem niż populacja USA

Serwis eMarketer opublikował raport o telefonii komórkowej, internecie i reklamie w państwach  BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny). Dane szacunkowe mówią, że do końca bieżącego roku w Chinach będzie więcej użytkowników internetu korzystających z rozwiązań mobilnych niż USA liczą mieszkańców.

 

Na przykładzie Chin widać ogólną tendencję we wspomnianych państwach - tempo przyrostu liczby użytkowników komórek maleje, więc czasy lawinowego rozwoju już za nami, natomiast da się zauważyć, że na owej wielkiej bazie (w samych Chinach bez Hong Kongu pod koniec roku 2009 było 750 milionów użytkowników komórek) buduje się nowa grupa: ludzi korzystających z mobilnego dostępu do internetu. Punkt startowy był nisko, stąd i tempo przyrostu wydaje się gigantyczne.

 

Oczywiście, rzesza chińskich mobilnych internautów nie generuje jeszcze takich nakładów finansowych w branży reklamowej, co dużo mniejszy jej odpowiednik w choćby Stanach Zjednoczonych, ale jest o co walczyć. Na rynkach BRIC to właśnie Chiny przyczynią się do skoku - w 2010 roku spowodują nakłady reklamowe wynoszące 220 mln dolarów, by do 2012 roku potroić pulę i osiągnąć 670 mln dolarów.

 

Wielkie wartości robią wielkie wrażenie, ale nie można się dać zwariować. Na rynkach BRIC wciąż mało jest użytkowników smartfonów, dominują za to starsze (przez to znacznie tańsze) rozwiązania z pierwszej połowy dekady. Jeszcze nie czas na zmianę podejścia, ale trend mówi jedno - jeśli chcesz sprzedawać w Chinach nowoczesne urządzenia mobilne i zaawansowane usługi, bądź gotowy. Już niedługo.

 

[via eMarketer]

 

Tomasz Andruszkiewicz

Więcej o: