Google wygrywa spór o AdWords

Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł właśnie, że Google nie łamał prawa handlowego umożliwiając reklamodawcom swobodny wybór fraz kluczowych.

 

 

Trzy lata temu Louis Vuitton skierował do francuskiego sądu sprawę przeciwko Google, a konkretnie przeciwko programowi AdWords, będącym dla koncernu z Mountain View kopalnią złota. Za pośrednictwem AdWords reklamodawca może wybrać frazy kluczowe, po wpisaniu których wyświetlane będą jego reklamy.

 

Louis Vuitton protestował przeciwko takiej swobodzie twierdząc, że niektórzy producenci wybierają jako frazę kluczową ich markę i jednocześnie usiłują promować podróbki ich produktów. Francuski sąd przyznał rację producentowi dóbr luksusowych. Google jednak odwołał się od tej decyzji do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.



trybunal

 

Organ Unii Europejskiej z kolei przychylił się do wniosku Google uznając, że usługodawca nie może być karany za niewłaściwe wykorzystanie oferowanych przez niego narzędzi. Innymi słowy - to reklamodawca, który posługuje się marką innej firmy może być pozwany do sądu, a nie odpowiadający za AdWords Google. Koncern został za to zobowiązany do usuwania reklam, które naruszają prawo handlowe. Poszczególne przypadki skarg mają być rozpatrywane przez instancje na szczeblu krajowym.

 

Sprawa jest o tyle istotna, że przeszło 97 proc. przychodów Google pochodzi właśnie ze sprzedaży reklam.

 

 

Warto wspomnieć, że to nie jedyny proces dotyczący Google w Europie. Obecnie Komisja Europejska prowadzi śledztwo na wniosek kilku firm sprawdzając, czy koncern z Mountain View nie manipuluje algorytmem, by umieszczać je niżej w wynikach wyszukiwania.

 

Joanna Sosnowska