Facebook traci graczy, zyskuje geolokalizację

W ciągu ostatniego miesiąca gry (w tym "giganci" tacy jak Zynga i jej FarmVille) zaczęły tracić użytkowników. Powodem ma być zmiana ustawień serwisu, przeprowadzona w marcu. Potwierdzono do tego rychłe wprowadzenie opcji geolokalizacji z urządzeń mobilnych.

 

 

Marcową decyzję o ukróceniu wysyłania powiadomień aplikacji uzasadniano faktem, iż do tej pory na Facebooku powstało ponad 500 tysięcy aplikacji, a ich powiadomienia dostarczają użytkownikom jedynie niepotrzebnych informacji. Trudno nie zgodzić się z tym tokiem myślenia. Inaczej musi to wyglądać z perspektywy twórców aplikacji.

 

Jak wynika z raportu serwisu Gamasutra, w ciągu ostatniego miesiąca gry zaczęły nagle tracić użytkowników. Zjawisko to dotknęło nawet firmę Zynga, której gry Farmville czy Cafe World przebojem wdarły się na listy "Top gier miesiąca".

 

Okazuje się jednak, że w momencie w którym gry przestały samoczynnie przypominać o sobie użytkownikom, ci przestali do nich wracać. W ciągu ostatniego miesiąca Farmville straciło przeszło 4,4 miliona użytkowników. Aplikacja w dalszym ciągu co prawda znajduje się na  pierwszym miejscu pod względem popularności z liczbą ok. 78 milionów użytkowników, ale na wykresach widać, że liczby te stopniowo maleją.

 

Farmville straciło ostatnio prawie 4,5 miliona użytkowników

 

Serwis Inside Social Games zauważa, że ostatnie 30 dni przyniosły spadek liczby graczy w przypadku 14 z 25 "Top gier".

 

W ramach przypomnienia - jeśli ktoś chce w dalszym ciągu otrzymywać powiadomienia aplikacji może albo wybrać odpowiednie ustawienia na swojej Tablicy, albo zwrócić się z prośbą o odpowiednie uprawnienia i otrzymywanie notyfikacji via e-mail.

 

TechCrunch podaje z kolei (powołując się na anonimowe źródła) że stosunki między Facebookiem a Zyngą nie są ostatnio najlepsze, a co za tym idzie - niewykluczone, iż Zynga zdystansuje się od serwisu Zuckerberga i uruchomi własną platformę.

 

Warto dodatkowo wspomnieć, że sam Facebook uruchomić ma wkrótce usługę geolokalizacji na telefonach komórkowych.

 

TechCrunch podaje, że z kodu przeglądarki na iPhone'ie wynika, że wkrótce Facebook oferować będzie opcję oznajmienia swojej lokalizacji światu na zasadzie mobilnego Buzza. Do tego (jeśli nowe funkcje wprowadzone zostaną bez zmian), podawana będzie nie tylko szerokość i długość geograficzna pod którą znajduje się użytkownik, lecz również wysokość nad poziomem morza, kierunek w którym zmierza oraz prędkość z jaką się porusza. Na szczęście opcja ta nie będzie uruchamiać się samoczynnie - trzeba się będzie do niej zalogować.

 

Joanna Sosnowska