Fotel kierowcy ostrzegający przed zagrożeniami

Samochody przyszłości mogą ostrzegać o pojeździe znajdującym się w martwej strefie lusterek przy pomocy... wibracji.

 

Już dziś niektóre samochody mają czujniki ostrzegające przed obiektami znajdującymi się w martwej strefie lusterek. Działają one przez pokazanie kierowcy wizualnego ostrzeżenia, na przykład migającej lampki na lusterku lub na tablicy rozdzielczej.

 

John Morrell, były inżynier Segwaya a teraz profesor mechaniki na Uniwersytecie Yale chce to zmienić. Zmysł wzroku jest według niego przeładowany w samochodzie, zresztą wielu kierowców często nie korzysta zbyt często z lusterek czy ma je źle ustawione. Laboratorium Morella pracuje więc nad lepszą metodą ostrzegania kierowcy przed zbliżającymi się z tyłu zagrożeniami. I są nią wibratory z telefonów komórkowych wbudowane w fotel kierowcy.

 

Stworzone na Yale urządzenie demonstracyjne składa się z kierownicy, pedałów, komputera z z TORCS (open-source'owym symulatorem samochodu) oraz zmodyfikowanego fotela samochodowego zawierającego dwadzieścia silniczków wibratorów z telefonów komórkowych. Samochód zbliżający się bezpośrednio od tyłu powoduje, że wibrować zaczyna środek siedzenia, samochód po lewej lub prawej stronie uruchamia wibratory z odpowiedniej strony siedzenia. Im bliżej znajduje się obiekt z tyłu, tym mocniejsze są wibracje. Fotel jest też wyposażony dodatkowo w dwie krzywki naciskające na klatkę piersiową w momencie pojawienia się obiektu obok samochodu.

 

Testy przeprowadzone na kierowcach, którzy podczas prowadzenia otrzymywali dodatkowo zadania matematyczne do rozwiązania (aby zasymulować rozproszenie innymi czynnikami) wykazały, że przekazywane drogą dotykową informacje o obiektach z tyłu poprawiały bezpieczeństwo jazdy w porównaniu do zastosowania wyłącznie lusterek.

 

Nie będzie to zaskakujące dla kogokolwiek, kto jeździł po polskich drogach. Ciekawe tylko, kiedy na rynku pojawią się samochody wyposażone w takie urządzenia. Jeszcze przez wiele lat możemy się spodziewać, że kierowcy będą musieli przy zmianie pasa korzystać wyłącznie z lusterek, a jakie są tego efekty widać w statystykach wypadków...

 

[via IEEE Spectrum]

 

Leszek Karlik

Więcej o: