Zaplanuj trajektorię lotu na Jowisza

Do niedzieli można spróbować pobić komputery ESA w zadaniu planowania trajektorii dla sondy międzyplanetarnej, w grze The Space Game.

Europejska Agencja Kosmiczna najwyraźniej zainspirowałą się eksperymentem z grą FoldIt, w której gracze zginają symulowane białka - jako uboczny produkt grania rozwiązując problemy trudne do rozwiązania w prosty sposób przez komputery oraz dostarczając danych pozwalających na poprawę algorytmów komputerowych.

W udostępnionej wczoraj przez ESA grze należy zaprojektować trajektorię przelotu na Jowisza minimalizującą zarówno czas przelotu jak i zużycie masy reakcyjnej przez sondę. Grać można od 4 do 10 października, wyłącznie w przeglądarkach obsługujących HTML 5. Trzy najlepsze plany mają otrzymać nagrody od ESA.

Podejrzewam, że w przypadku gry ESA istotniejszy jest aspekt reklamowania działalności agencji kosmicznej od crowdsourcingu trajektorii - planowanie trajektorii orbitalnych nie jest w prosty sposób rozwiązywane przez komputery, ale mimo wszystko jest dużo prostsze do rozwiązania metodami komputerowymi od zginania protein, nie wspominając już o tym, że mechanika orbitalna jest dla ludzi mocno nieintuicyjna, więc crowdsourcing może nie przynieść oczekiwanych efektów.

Ale zabawa niezła.

[The Space Game, via ESA, Slashdot]

Leszek Karlik

Więcej o: