Microsoft Adaptive Keyboard

Zespoły studentów z całego świata przedstawiły na sympozjum UIST swoje pomysły na wykorzystanie stworzonego przez Microsoft prototypu klawiatury z wbudowanym wyświetlaczem.

Microsoft Adaptive Keyboard, przedstawiona poniżej, to tańsza wariacja na temat Optimus Maximus, rosyjskiej klawiatury, w której każdy z przycisków ma wbudowany programowalny wyświetlacz OLED. Dzieło rosyjskiej firmy Art. Lebeved Studio to z pewnością ciekawy pomysł, ale przy cenie przekraczającej półtora tysiąca dolarów pozostało mało popularne.

Microsoft stworzył swoje podejście do klawiatury, w której można programować znaki wyświetlane na poszczególnych klawiszach. Polega ono na zastosowaniu przeźroczystej klawiatury umieszczonej na dużym ekranie LCD (tańszym niż instalowanie OLEDów indywidualnie w każdym klawiszu). Ekran wystaje ponad samą klawiaturę, i tam gdzie nie jest przykryty klawiszami jest wrażliwy na dotyk. Co jednak zrobić z takim urządzeniem? Ludzie z Microsoftu mieli trochę pomysłów, ale postanowili rozesłać egzemplarze wśród zgłaszających zespołów z uniwersytetów całego świata, z zadaniem wymyślenia w jaki sposób można wykorzystać taki interfejs człowiek-maszyna, poza oczywistymi zastosowaniami takimi jak zmiana układu klawiatury z angielskiego na rosyjski, grecki czy francuski.

I w dniach 3-6 października na sympozjum UIST studenci przedstawili własne pomysły. Pierwsze miejsce za implementację otrzymał opracowany przez studentów z University of Regina schowek wizualny, w którym dane ze schowka można przypisywać do indywidualnych klawiszy, za kreatywność gra "Whack-a-Mole" ("Walnij w kreta") korzystająca wyłącznie z klawiatury - pod klawiszami pojawiają się w losowych miejscach krety, natomiast za użyteczność - WHACK, system chroniący przed keyloggerami. Ten ostatni działa w dość przemyślany sposób - serwer wysyła do komputera obraz rozkładu klawiatury w formie graficznej, który jest wyświetlany na LCD pod klawiszami. Użytkownik wprowadza odpowiednie litery hasła, ale z punktu widzenia keyloggera wprowadzone są losowe litery, z których nie można odtworzyć wprowadzonego hasła.

Niestety, Adaptive Keyboard to na razie czysto prototypowe urządzenie, i nie wiadomo czy w ogóle będzie dostępne komercyjnie, a jeżeli tak, to kiedy.

[Microsoft Hardware Blog oraz UIST, via Engadget]

Leszek Karlik