Klienci smartfonów nie są lojalni marce. A Ty?

Pisaliśmy już z jakich powodów Brytyjczycy najczęściej zmieniają operatora sieci komórkowej. Teraz przyszedł czas na kwestię lojalności użytkowników smartfonów na całym świecie do wykorzystywanych przez nich aktualnie systemów operacyjnych.

Reuters streszcza badanie ilościowe przeprowadzone przez GfK. Ankieta, przeprowadzona w październiku i listopadzie, obejmowała tylko (w perspektywie całej populacji), albo aż (w perspektywie wierności sztuce i metodologii) 2653 użytkowników smartfonów w Brazylii, Niemczech, Hiszpanii, USA i Chinach.

Okazuje się, że większa część ankietowanych z całego świata (aż 56%) nie czuje przywiązania do użytkowanej marki systemu operacyjnego, pozostając otwartym na lepszą ofertę innego producenta. Wyjątkiem w tej kategorii są posiadacze maszyn Apple'a. Ci raczej nie są skłonni zmieniać telefonu z tak błahych powodów.

Lojalni?

Według badania lojalność wobec używanego systemu operacyjnego przejawia tylko co czwarty ankietowany (25%). W tym aż 59% użytkowników OS X i 35% BlackBerry. To wbrew pozorom najlepsze wyniki.

Półkę niżej, bo na poziomie zaledwie 28% plasują się użytkownicy Androida. Tylko tylu ankietowanych klientów systemu Google'a zapowiedziało pozostanie przy tym samym OS'ie. To już trzy marki. Gdzie więc jest Nokia i jej Symbian? Nieco niżej, z wynikiem 24%... Ze względu na datę badania mało prawdopodobne wydaje się jednak aby wśród ankietowanych znajdowali się użytkownicy nowego systemu Nokii, z cyfra "3".

Najniższą wiernością wobec marki (21%) cechują się klienci mobilnych systemów operacyjnych Microsoftu (najprawdopodobniej bez uwzględnienia Windows Phone 7 - z tych samych powodów co wcześniej w przypadku Nokii).

Dlaczego?

Ryan Garner z GfK powiedział Reutersowi:

Współcześnie kwestia lojalności w kategorii smartfonów jest o tyle skomplikowana, że kliencji oczekują rozwiązań wysokiej klasy (...) Jeśli telefon nie posiada funkcji, które miał mieć, lub które właściciel miał nadzieję, że będzie miał, producent aparatu automatycznie traci lojalność

Ankietowanych, oprócz podstawowych funkcji smartfonu interesuje głównie łatwość dostępu do dodatkowych cech, takich jak serwisy z treścią oraz sklepy z aplikacjami.

Słowo klucz - smartphone

Dodatkowo, aż 37% przebadanych użytkowników telefonów (brak danych dla Chin) zapowiedziało, że przy zakupie następnego telefonu przejdą na "półkę" smartfonów. Według Gartner'a, firmy zajmującej się również badaniem rynków IT, smartfony będą stanowiły aż 30% sprzedaży telefonów na całym świecie. Niestety, ze względu na niejednolitą definicję smartfonów oraz różne trendy w oddalonych od siebie częściach świata ciężko mówić na tej podstawie o konkretnych wynikach, choćby dla Europy.

A jak Wy uważacie? Jesteście wierni?

[za Reuters]

Łukasz Cichy

Zobacz także:

TOP 200 prezentów na Gwiazdkę. Gadżety, telefony, tablety, gry. Zobacz je wszystkie