Pierwszy test "pociągu drogowego" SARTRE
Z jednej strony, test nie wygląda specjalnie imponująco - za ciężarówką jedzie sobie jeden samochód osobowy. Dość krótki ten "pociąg drogowy". Z drugiej strony, to już nie są testy na symulatorach, tylko prawdziwy samochód jadący w pełni na autopilocie za pilotującą konwój ciężarówką.
Unijny program Safe Road Trains for the Environment (Bezpieczne pociągi drogowe dla środowiska) jest prostszą alternatywą dla w pełni autonomicznych samochodów, takich jak opracowywane przez Google czy obecne w wizji przyszłości motoryzacji według Volkswagena.
Jak przyznają jego twórcy, i jak można zobaczyć z udanej demonstracji systemu, główne przeszkody stojące przed wprowadzeniem w najbliższej przyszłości pociągów drogowych na drogi nie są już natury technologicznej, a prawnej i społecznej. Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich przepisów we wszystkich krajach Unii oraz przekonanie społeczeństwa co do bezpieczeństwa takiego rozwiązania. Na razie na pewno wielu ludzi nie będzie czuło się bezpiecznie oddając komputerowi kontrolę nad samochodem - w końcu nadal wszędzie można trafić na Schumacherów i Rossich polskich dróg narzekających na to, że ABS, ESP itd. pogarsza ich bezpieczeństwo i oni prowadzą lepiej bez tej całej elektroniki, mimo że jest to już technologia dość dojrzała i sprawdzona.
[na podstawie IEEE Spectrum]
Leszek Karlik
-
Spóźnialscy stracą prawo do 500 plus. Do kiedy trzeba złożyć wniosek o świadczenie?
-
Izrael światowym liderem szczepień przeciw COVID-19. Ale są wobec niego też oskarżenia [WYKRES DNIA]
-
PIT. Są nowe ulgi podatkowe. Co można odliczyć?
-
Brexit uderza w szkockich rybaków. Czują się oszukani przez Johnsona. "Nasi klienci się wycofują".
-
RMF FM nieoficjalnie: Służby dostały rekomendację. Będą masowe kontrole firm łamiących restrykcje
- Polski kret sondy InSight nie mógł wbić się w powierzchnię Marsa. NASA kończy tę część misji
- Przez pandemię lotniczy ruch pasażerski w rok zmalał o 60 proc. IATA: wróci do normy najwcześniej za trzy lata
- Mamy tyle aut elektrycznych co USA i Chiny kilka lat temu. Niemcy rejestrują tyle w tydzień
- Nord Stream 2 znów buduje gazociąg na niemieckich wodach
- Producenci turbin przygotowują się do spalania wodoru