Jak zrobić prawdziwie viralowe wideo?

Dobry viralowy film to trofeum, które każdy profesjonalista zajmujący się marketingiem chciałby wyciąć z internetu i powiesić sobie w ramce nad biurkiem. Światowe marki z reguły podchodzą do tematu po linii "zatrudnij Justina Biebera"  stawiają na celebrytów, wydają sporo kasy na gaże i produkcję a potem liczą na to, że jeśli filmik nie załapie wirusa  będą mogli przynajmniej wykorzystać go jako tradycyjną reklamę, za której emisję w sieci bądź telewizji zapłacą.
Pan Beckham i jego puszka Pepsi

Ale nie każdy może pozwolić sobie na zaproszenie na plan reklamy alkoholu Borysa Szyca, a za kamerą postawić Agnieszkę Holland. Nie szkodzi, tak naprawdę nie chodzi o duże nazwiska, tylko o opowiedzenie historii, w której ludzie się zakochają, i którą będą chcieli się dzielić. Do wymyślenia opowieści, która pobudzi wyobraźnię internautów, nie potrzeba wielkiego budżetu. I choć nie ma gotowego przepisu na to,co chwyci, można po obejrzeniu miliona popularnych w sieci virali pokusić się o ułożenie kilku zasad, którymi warto się kierować w produkcji. Oto recepta na sukces inspirowana postem Jamesa DeJulio, twórcy Tongala, społecznościowej platformy wideo.

1. Ilość. Im więcej filmów nakręcisz i pokażesz ludziom, tym większe masz szanse na to, że któryś z nich rzeczywiście załapie. Trudno liczyć na to, że już przy pierwszej próbie stworzysz coś, co podbije serca i umysły internautów. Pamiętaj, że wrzucanie wideo do YouTube'a trwa kilka sekund, a montaż najprostszych pomysłów niewiele dłużej i po prostu próbuj swoich sił. Krótka wymiana pomysłów między Wojtkiem a Bartkiem z Mikromarketingu zrodziła całkiem udany polityczny viral, przyjęty w sieci zdecydowanie cieplej od oryginału:

2. Musi być śmiesznie. Każdy z nas chce być zabawny, a poczucie humoru to według wielu ankiet najważniejsza cecha idealnego mężczyzny/idealnej kobiety. W dobie Facebooka można wyrobić w tym względzie sobie niezłą reputację wyłącznie na podstawie linków do śmiechowych (choć niekoniecznie odautorskich) rzeczy. Fajnie się załapać do tej właśnie kategorii  popyt na śmieszne rzeczy w sieci jest nieskończony.

3. Fankluby rządzą. W sieci można znaleźć miliony grup, społeczności i fanklubów wszystkiego  począwszy od śpiewania zagranicznych piosenek po swojemu w wieku pacholęckim po psa w stroju imperialnej maszyny kroczącej. Pamiętaj o nich  te grupy są pełne entuzjastów, z pasją poszukujących nowych tematów do obgadania. Jeśli będziesz w stanie odnieść się do rzeczy, które ich fascynują i wykorzystać je w swoim przekazie  załapiesz się na porządną viralową falę.

4. Parodie się sprzedają. Może się to nie podobać prawnikom i specom od wizerunku, ale parodie niejednokrotnie przebijają popularnością oryginały, z których szydzą. Wyśmiewanie znanych zjawisk pozwoli ci się przejechać  na zainteresowaniu, jakie budzą i przedłużą żywotność twojej własnej produkcji.

Zwiastun filmowy kabaretu Limo (największa bomba na samym końcu)


5. Czy to w ogóle możliwe
?? Rozbudzenie dyskusji nad autentycznością klipu może dodać mu sporo klików, każdy chce przecież wiedzieć o co tyle szumu. Kojarzycie najśmieszniejszy kawał roku w wykonaniu Manna? Kto z nas w ostatnich tygodniach przynajmniej raz nie wygłosił opinii na temat autorstwa ostatniego słowa?

Czy wszystkie słowa należą do pana Wojciecha?


6. Baw się obrazem
. Animacje poklatkowe, użycie kukiełek czy ludzików lego, miniaturyzowanie  im bardziej potrafisz eksperymentować z techniką filmową, żeby pokazać ludziom coś, czego jeszcze nie widzieli, tym większą masz szansę na zwrócenie na siebie ich uwagi. I tym chętniej będą chcieli swoje znalezisko pokazać znajomym.

500 ludzi w 100 sekund


7. Baw się memem
. Memy to przecież po prostu sieciowe hity. Tylko pamiętaj  tu liczy się szybkość działania i wyczucie czasu. Taki na przykład Forfiter już trochę trąci myszką, ale przy dobrym refleksie możesz załapać się na wznoszącą falę i zgarnąć trochę blasku dla siebie. Jeśli chcesz trzymać rękę na pulsie, polecamy serwis znajmemaswego. Co nas ostatnio ujęło za serducho?

Nope, it's Chuck Testa


8. Przesuwaj granice
. Nie chowaj się za wygodnym dla twojej marki podejściem, zaryzykuj czasem i zrób coś zupełnie niespodziewanego. Widzieliście reklamę płynu do prania Woolite nakręconą przez Roba Zombiego (muzyka, pisarza i reżysera, wielbiciela i twórcy horrorów gore)? W Stanach było o niej naprawdę głośno i sama muszę przyznać, że jest to jedno z bardziej niezwykłych mariaży popkulturowych, na jakie się natknęłam (i już zdążyłam to kilku osobom  puścić).

Rob Zombie reklamuje płyn do prania?!


9. Tak złe, że aż dobre
. Sieć kocha spektakularne porażki (tzw. epic fail) i uwielbia wytykać je palcami. Jeśli zdecydujesz się na tę ścieżkę i uda ci się stworzyć coś, przez co opadną ludziom szczęki możesz być pewien sukcesu. Tylko pamiętaj, żeby się uzbroić w spokój ducha i jak mantrę powtarzać sobie: "O to przecież chodziło..." przy czytaniu komentarzy.

SaurOn100 to legenda i jesteśmy jego dozgonnymi fanami


10.  Mieszaj techniki
. Im więcej odniesień, pomysłów i eksperymentów technicznych wciśniesz w swoje dzieło, tym większą masz szansę na powodzenie. Jak to może wyglądać? Oczywiście przykładów jest mnóstwo, ale nie mogę w tym momencie nie wrzucić najlepszego viralowego wideo 2010 roku (najpopularniejszy film na YT) i jednocześnie mojego zdecydowanego faworyta wszechczasów:

Piosenka o łóżkowym intruzie


Powodzenia!

Ola i Bartek są ekspertami od komunikacji w internecie. Razem prowadzą serwis umarketing.pl, w którym udowadniają, że organizacje mogą i powinny rozmawiać bezpośrednio z każdym zainteresowanym. I pokazują, jak to robić.

Więcej o:
Komentarze (6)
Jak zrobić prawdziwie viralowe wideo?
Zaloguj się
  • de_m0nika

    Oceniono 1 raz 1

    Nadal chcecie uzasadnić pokazanie "dowcipu" Manna? Stąd te "eksperckie" rady dla internetowego koła Klubu Seniora?
    Niesmak jednak pozostał.

  • bimbrownicy

    Oceniono 2 razy 0

    Chłopaki jadą z tematem! tym razem zrobiono coś bezsensu,,, na dzisiejsze czasy! www.youtube.com/watch?v=2xL1WvYDsuQ&feature=channel_video_title

  • Gość: kloda-wa

    Oceniono 1 raz -1

    أما بالنسبة للملل. أنت لا يمكن العثور على أفضل أشرطة الفيديو؟

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX