Timeline - jak się przygotować na nowe profile na Facebooku?

Prawdopodobnie już w ciągu najbliższych tygodni (nie piszę na pewno, bo ogólnoserwisowy start nowych profilów był już kilka razy odwlekany) Timeline stanie się  naszą facebookową rzeczywistością.
Zmiany na Facebooku - cz.1 Timeline - jak się przygotować na nowe profile na Facebooku? Prawdopodobnie już w ciągu najbliższych tygodni Timeline stanie się naszą facebookową rzeczywistością. Trzeba jednak pamiętać, że nowy widok profilu to nie jest jedyna zmiana, z jaką będziemy się mierzyć - jako użytkownicy ale także jako firmy budujące komunikację z użyciem tego medium. Co się zmieni w naszych profilach? Jeśli chcecie już teraz popróbować, co was czeka w najbliższej przyszłości, wystarczy wejść na oficjalną stronę osi na Facebooku i kliknąć guziczek "Uzyskaj oś czasu". Poza znanym już wam zdjęciem otwierającym zmieni się w budowie naszego profilu kilka innych elementów, m.in.: niektóre wasze czynności będą pod koniec każdego miesiąca grupowane w jednym miejscu - np. fakt polubienia różnych stron, czy też wasze nowe subskrypcje; im większy odzew będzie miał wasz post, tym bardziej będzie widoczny na waszej osi czasu; będziecie mieli pełną kontrolę nad każdym z postów ukazujących się w waszej osi - będziecie mogli je wyrzucić zupełnie, zmniejszyć ich ekspozycję lub podkreślić i mocniej uwidocznić w profilu (jak już wcześniej pisałam, jest z tym trochę roboty, ale daje sporo satysfakcji); będziecie mogli dodawać zdjęcia do przeszłych zdarzeń, np. zdjęcia z dzieciństwa. Wystarczy kliknąć na wybrany moment w przeszłości (podręczny kalendarzyk macie w prawej kolumnie), a pojawi się wam opcja dodawania postów, zdjęć czy wydarzeń wraz z możliwością wyboru daty publikacji. Z reguły zmiany wprowadzane w profilach użytkowników po pewnym czasie trafiały również do stron firmowych. Na razie Facebook milczy na temat firmowych osi czasu.

Nowy widok profilu to nie jest jedyna zmiana, z jaką będziemy się mierzyć  jako użytkownicy. Zmieni się także sposób w jaki firmy budują komunikację z użyciem Facebooka.

Co się zmieni w naszych profilach?

Wiadomo, że nie wszyscy są zadowoleni z nadchodzących zmian, ale też coraz więcej użytkowników już teraz decyduje się na włączenie nowego profilu (ja bawię się nim już od jakiegoś czasu i naprawdę nie narzekam). Jeśli chcecie już teraz popróbować, co was czeka w najbliższej przyszłości, wystarczy wejść na oficjalną stronę osi na Facebooku i kliknąć guziczek "Uzyskaj oś czasu":

oś czasu

Poza znanym już wam zdjęciem otwierającym zmieni się w budowie naszego profilu kilka innych elementów, m.in.:

  • niektóre wasze czynności będą pod koniec każdego miesiąca grupowane w jednym miejscu - np. fakt polubienia różnych stron, czy też wasze nowe subskrypcje
  • im większy odzew będzie miał wasz post, tym bardziej będzie widoczny na waszej osi czasu
  • będziecie mieli pełną kontrolę nad każdym z postów ukazujących się w waszej osi - będziecie mogli je wyrzucić zupełnie, zmniejszyć ich ekspozycję lub podkreślić i mocniej uwidocznić w profilu (jak już wcześniej pisałam, jest z tym trochę roboty, ale daje sporo satysfakcji)
  • będziecie mogli dodawać zdjęcia do przeszłych zdarzeń, np. zdjęcia z dzieciństwa. Wystarczy kliknąć na wybrany moment w przeszłości (podręczny kalendarzyk macie w prawej kolumnie), a pojawi się wam opcja dodawania postów, zdjęć czy wydarzeń wraz z możliwością wyboru daty publikacji:

przeszłe zdarzenia

Oczywiście przy okazji pojawia się już mnóstwo innych  zabawek, jak na przykład Timeline Movie Maker, który pozwoli wam z własnego profilu zrobić całkiem uroczy filmik.

w końcu możesz zostać filmowym herosem

Czy za profilami pójdą fanpage?

Z reguły zmiany wprowadzane w profilach użytkowników po pewnym czasie trafiały również do stron firmowych. Na razie Facebook milczy na temat firmowych osi czasu, ale trzeba zwrócić uwagę, że w ostatnich miesiącach wydarzyło się w serwisie więcej interesujących rzeczy.

Po pierwsze - uruchomiony został tzw. open graph, który daje zewnętrznym aplikacjom dostęp do naszej sieci relacji w ramach serwisu oraz pozwala im publikować informacje o naszej aktywności w nich na naszym profilu.

open graph

Open graph pozwoli nam łatwo i szybko dołączyć do naszych znajomych, którzy akurat coś robią w takiej właśnie aplikacji, np. czytają artykuł, oglądają film czy słuchają muzyki. Informacja o takich aktywnościach pojawia się w szybciutko w tickerze, a żeby dołączyć do znajomych nie musimy opuszczać Facebooka. Ważne też jest dla nas, że wystarczy raz zgodzić się, aby taka aplikacja publikowała post na naszej ścianie, a ona z tego prawa będzie korzystała dopóki jej nie usuniecie.

Po drugie - Facebook uwalnia lajka. Nie będziemy zmuszani do 'lubienia', będziemy mogli 'oglądać', 'słuchać', 'gotować', 'czytać' i co tam jeszcze przyjdzie developerom do głowy.

Co ostatnie zmiany oznaczają dla firm?

  • lajki dalej będą ważne - pozwalają firmom budować zasięg i przyciągać nowych fanów. Jak zawsze pomagają w tym konkursy, losowania i szybkie nagrody, ale:
  • od momentu pojawienia się szybkostrzelnego tickera to właśnie tam lądują działania wagi lekkiej, nastawione na mniejsze zaangażowanie (podobnie z resztą na nowej osi czasu). Jeżeli firmy będą chciały wyraźniej zaistnieć w świadomości swoich fanów i ich znajomych, będą musiały postawić przede wszystkim na głębokie zaangażowanie i pełniejszą interakcję. Tylko wtedy zapewnią sobie widoczne miejsce na osi czasu i wśród najpopularniejszych historii na ścianie użytkowników.
  • najbardziej godny uwagi dla firm teraz jest zdecydowanie open graph: zdejmuje z nich spory ciężar promowania treści, dodając autorytet swoich użytkowników do własnego przekazu. Wystarczy usiąść wygodnie i patrzeć, jak fani sami ściągają swoich znajomych do wspólnego działania.

Chcemy czy nie - Timeline nadciąga wielkimi krokami. Wpłynie na dynamikę naszych relacji w serwisie, moim zdaniem uporządkuje sam proces komunikacji (sporo prostego szumu informacyjnego ląduje w Tickerze, a tylko bardziej popularne tematy zajmują nam miejsce na ścianie), da nam też większą kontrolę nad własnym wizerunkiem. Mamy też nadzieję, że wpłynie na poprawę jakości interakcji z profilami firmowymi, które będą musiały się jeszcze bardziej starać, żeby być zauważone. A jak to jest u was? Oś czasu: hot or not?

fot. niallkennedy, Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0) ; facebook.com/about/timeline

Ola i Bartek są ekspertami od komunikacji w internecie. Razem prowadzą serwisumarketing.pl, w którym udowadniają, że organizacje mogą i powinny rozmawiać bezpośrednio z każdym zainteresowanym. I pokazują, jak to robić.