Nowe statystyki społecznościowe w Google Analytics

Google Analytics ogłosił na swoim blogu, że będzie wprowadzać nowe statystyki społecznościowe, które pozwolą nam na lepsze mierzenie wyników naszych działań na tym polu. Zmiany powinny się pojawić na naszych kontach w przeciągu kilku następnych tygodni, ale postaramy się je pokrótce opisać już teraz.
Nowe statystyki w GA Nowe statystyki społecznościowe w Google Analytics. Google Analytics ogłosił na swoim blogu, że będzie wprowadzać nowe statystyki społecznościowe, które pozwolą nam na lepsze mierzenie wyników naszych działań na tym polu. Zmiany powinny się pojawić na naszych kontach w przeciągu kilku następnych tygodni, ale postaramy się je pokrótce opisać już teraz. Phil Mui, produkt menadżer w Google Analytics tłumaczy: - Dostępne obecnie narzędzia mierzenia statystyk społecznościowych skupiają się na monitorowaniu słów kluczowych i szumu. Są oczywiście pomocne w wielu sytuacjach, nie są jednak w stanie precyzyjnie pokazać jak nasza inwestycja w prowadzenie komunikacji w kanałach społecznościowych przekłada się np. na sprzedaż. Celem naszych nowych raportów jest powiązanie aktywności w mediach społecznościowych z wynikami biznesowymi. Teraz w panelu GA możemy znaleźć podstawowe dane w zakładce Odbiorcy-Sieci społecznościowe w podziale na zaangażowanie, działanie i strony. Po zmianie dostaniemy nowe: omówienie, źródła, strony, konwersje, wtyczki społecznościowe, przepływ użytkowników społecznościowych (social visitor flow). Podobnie jak w przypadku analizy zachowań użytkowników i ich ścieżek poruszania się po serwisie, która jest już dostępna w ramach standardowego panelu GA, będziecie mogli w nowych raportach sprawdzić, jak nawigowali po waszej stronie użytkownicy, którzy wpadli do niego dzięki waszym działaniom w serwisach społecznościowych.

Phil Mui, produkt menadżer w Google Analytics tłumaczy:

Dostępne obecnie narzędzia mierzenia statystyk społecznościowych skupiają się na monitorowaniu słów kluczowych i szumu. Są oczywiście pomocne w wielu sytuacjach, nie są jednak w stanie precyzyjnie pokazać jak nasza inwestycja w prowadzenie komunikacji w kanałach społecznościowych przekłada się np. na sprzedaż. Celem naszych nowych raportów jest powiązanie aktywności w mediach społecznościowych z wynikami biznesowymi. Dzięki temu będzie możliwe mierzenie rzeczywistego wpływu poszczególnych kanałów na mierzalne efekty ekonomiczne prowadzonej działalności.

Teraz w panelu GA możemy znaleźć podstawowe dane w zakładce Odbiorcy>>Sieci społecznościowe w podziale na zaangażowanie, działanie i strony. Po zmianie dostaniemy nowe działy (poniższe tłumaczenie jest nasze, nie przywiązujcie się do niego za bardzo):

  • omówienie
  • źródła
  • strony
  • konwersje
  • wtyczki społecznościowe
  • przepływ użytkowników społecznościowych (social visitor flow)

A teraz po kolei:

Omówienie

image

Tu znajdziecie przegląd popularnych serwisów społecznościowych, które generują ruch na waszej stronie oraz podstawowe informacje na temat ilości przekierowań, jakie dostarczają.

Źródła

image

W tym dziale możecie dokładnie sprawdzić, ile ruchu generują poszczególne serwisy społecznościowe na waszej stronie. GA będzie sumował ruch z różnych urli (np. twitter.com i t.co) i prezentował jako zunifikowany wynik (czyli w naszym przykładzie pod nazwą Twitter). Co ważne, pojawią się tutaj również elementy innej inicjatywy GA, czyli Social Media Hub, która pozwala poszczególnym serwisom społecznościowym na udostępnianie statystyk aktywności swoich użytkowników w ramach GA. W ten sposób będziemy mieli dostęp do jednego zintegrowanego panelu rejestrującego ruchy naszych fanów w poszczególnych kanałach. Na razie do systemu wpisały się:

  • AllVoices
  • Badoo
  • Blogger
  • Delicious
  • Digg
  • Diigo
  • Disqus
  • Echo
  • Gigya
  • Google+
  • Google Groups
  • Hatena
  • Livefyre
  • Meetup
  • Read It Later
  • Reddit
  • Screen Rant
  • SodaHead
  • TypePad
  • VKontakte
  • yaplog!

Jak widać najwięksi gracze na rynku jeszcze się wstrzymali z wejściem do googlowego centrum, ale system dopiero się rozwija, także warto trzymać rękę na pulsie.

Jak będzie to wyglądać możemy zobaczyć na przykładzie danych z Google+:

image

image

Panel będzie zawierać szczegółowe informacje związane z aktywnością waszych fanów - posty, komentarze, +1. Będzie też można podejrzeć rzeczywiste konwersacje.

Strony

image

Ta część raportu pokaże wam społecznościowe aktywności w rozbiciu na poszczególne strony waszego serwisu.

Konwersje

image

Raport konwersji pokaże wam które z serwisów społecznościowych przyczyniły się do konwersji ustawionych przez was celów na stronie oraz główne dane liczbowe, oparte o stawkę za ostatni klik (last-click conversion rate).

Dodatkowym elementem będą informacje na temat tzw. asyst konwersji - czyli stron, które nie są bezpośrednio odpowiedzialne za realizację wyznaczonego celu, natomiast przyczyniły się do tego w procesie poruszania się użytkownika po sieci.

image

Oznacza to, że będziecie znali nie tylko ostatnie miejsce w serwisach społecznościowych, które doprowadziło do konwersji, ale będziecie mogli sprawdzić, które z waszych działań przyczyniły się pośrednio do osiągnięcia celu.

Skomplikowane? Może ten film wam trochę wyjaśni:

asysty konwersji

Przyznajemy - musimy też jeszcze nad tym posiedzieć.

Wtyczki społecznościowe

image

Nowe googlowe raporty pozwolą wam także sprawdzić, jak działają rekomendacje społecznościowe wewnątrz waszego serwisu - ile dostaliście na poszczególnych stronach like'ów, ile plusików etc.

Przepływ użytkowników społecznościowych

image

Podobnie jak w przypadku analizy zachowań użytkowników i ich ścieżek poruszania się po serwisie, która jest już dostępna w ramach standardowego panelu GA, będziecie mogli w nowych raportach sprawdzić, jak nawigowali po waszej stronie użytkownicy, którzy wpadli do niego dzięki waszym działaniom w serwisach społecznościowych.

Zacieracie już rączki?

screeny pochodzą z: http://analytics.blogspot.com/2012/03/capturing-value-of-social-media-using.html; http://marketingland.com/google-analytics-social-reports-8138