Google i Facebook - przegrany i zwycięzca mobilnego wyścigu

Google i Facebook w jednym stali domu. Google królował w świecie wyszukiwarek, Facebook w świecie serwisów społecznościowych. Facebookowi pod każdym względem świetnie idzie na urządzeniach mobilnych - Google'owi idzie... umiarkowanie.

Tak, należący do Google'a Android jest najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym. Tak, już w 10 krajach (m.in. w USA i w Japonii) więcej wyszukań pochodzi ze smartfonów niż z komputerów. I dla Google to wcale nie jest dobra wiadomość. Bo na tych dwóch obszarach na małych ekranach nie potrafi dobrze zarabiać.

Reklamy w wyszukiwarce Google charakteryzują się dwoma cechami:

- są skuteczne

- przynoszą koncernowi do 70% przychodu (dane za 4 kwartał 2014)

Ale być może powinnam napisać "są skuteczne na komputerach". Na wyświetlaczach smartfonów jest wręcz przeciwnie - tam poszukujemy przeważnie odpowiedzi na konkretne pytania (gdzie zjeść w okolicy, co zobaczyć, jaki tytuł ma ta piosenka, która chodzi mi po głowie). Reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania są mniej dostrzegane, a zatem mają dużo mniejszą skuteczność. Jeśli zaś chodzi o Androida, to system ten jest darmowy, a Samsung, nie Google, zgarnia z niego 95% zysków.

Trend jest jednoznaczny - na urządzeniach mobilnych będziemy wyszukiwać tylko więcej. A to dla wyników finansowych Google wcale nie jest dobra wiadomość. Firma oczywiście zdaje sobie sprawę z rosnącego znaczenia urządzeń mobilnych i zapowiedziała już, że na smartfonach wprowadzi nowy typ reklam. Będą większe, ilustrowane dużymi zdjęciami, uzupełnione informacjami które mogą być przydatne użytkownikowi.

 

Nowe reklamy Google, dostosowane do urządzeń mobilnychFot. Google

 

Z drugiej strony mamy Facebooka - firmę, która już dobrych kilka lat temu założyła, że jest "mobile-first". I teraz są tego efekty. Aż 73% przychodów za pierwszy kwartał 2015 roku pochodziło z reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. W ciągu ostatniego roku o 31% wzrosła liczba użytkowników, którzy każdego dnia korzystają z serwisu za pośrednictwem komórki.

Oczywiście nie można powiedzieć, że Google "przespał" rewolucję urządzeń mobilnych. Ale to Facebook lepiej się do niej przygotował i wykazał się dalekowzrocznością.