Nowości Apple - bez rewolucji

Odświeżone iPody Nano, Classic i Touch oraz nowe wersje oprogramowania iTunes i iPhone- oto najważniejsze nowości zaprezentowane przez Apple na wtorkowej konferencji Let's Rock. Niektóre innowacje są interesujące, jednak trudno mówić o jakiejś rewolucji. Tym bardziej, że tak naprawdę podczas konferencji nie było wielkich niespodzianek - Apple pokazał głównie to, czego wszyscy się spodziewali.

Joanna Kaczkowska

Na początku było sporo chwalenia się - Steve Jobs przypomniał, że serwis iTunes jest obecnie największym dystrybutorem muzyki w USA. Nie tylko w Internecie - sklep Apple zdołał przegonić dotychczasowych liderów: sieci sklepów BestBuy i Walmart. Było również trochę statystki - szef koncernu przypomniał, że zasoby iTunes liczą już ponad 8,5 mln utworów muzycznych, 30 tyś. odcinków seriali telewizyjnych, 2,6 tys. filmów fabularnych i kilka tysięcy aplikacji dla iPhone'a i iPoda Touch. Jobs poinformował przy okazji o wznowieniu współpracy ze stacją NBC (co oznacza ponowne pojawienie się w ofercie serwisu jej produkcji) oraz o rozszerzeniu biblioteki filmów HD.

 

 

Geniusz kojarzy muzykę

Wedle wstępnych plotek miało być muzycznie - i było. Pierwszą istotną nowością, którą zaprezentował Jobs, była najnowsza - ósma. - wersja aplikacji iTunes . Najciekawsze innowacje to nowe opcje przeglądania i kategoryzowania muzyki oraz funkcja Genius, pozwalająca m.in. na tworzenie playlist poprzez automatyczne skojarzenie podobnych utworów z zasobów użytkownika. "Geniusz" ma również ułatwiać zakupy w iTunes - poprzez sugerowanie użytkownikowi, jakie piosenki powinien kupić w serwisie (program będzie wskazywał utwory podobne do tych, których często słuchamy). Co ważne, nowa funkcja ma wskazywać nie tylko pokrewną muzykę, ale także powiązane filmy i wideoklipy.

 

 

iPod rządzi

Zgodnie z oczekiwaniami, Apple zdecydował się na odświeżenie iPodów. Zwiększono pojemność podstawowego dysku montowanego w wersji Classic - z 80 do 120 GB. Z oferty zniknie za to iPod Classic z dyskiem 160 GB. Dostępny od dziś model ma kosztować 249 USD.

Podczas konferencji zaprezentowano też "najszczuplejszego" iPoda w historii - czyli nową wersję modelu Nano. Urządzenie jest teraz węższe, ma spory, lekko wypukły wyświetlacz (zajmuje on prawie połowę powierzchni odtwarzacza) i obudowę z aluminium, dostępną w 8 różnych kolorach. Pojawiła się również funkcja dyktafonu.

Ciekawostką jest nowa, zabawna opcja - Shake to shuffle. Dzięki niej użytkownik może przełączyć urządzenie w tryb losowego odtwarzania utworów poprzez... potrząśnięcie nim. Sporo zmian zaszło również w menu - pojawiły się nowe ikony oraz liczne udogodnienia (np. obsługa playlist Genius). W urządzeniu widać zapożyczenia z iPhone'a - pojawił się m.in. akcelerometr, dzięki któremu po przekręceniu iPoda wyświetlacz zmieni sposób prezentowania zdjęć czy albumów (z "portrait" na "landscape").

Zastosowana w nowym Nano bateria ma wystarczyć na 24 godziny słuchania muzyki i ok. 4 godzin odtwarzania klipów wideo. Model ten będzie dostępny w dwóch wersjach, różniących się pojemnością - 8 GB (w cenie 149 USD) i 16 GB (199 USD).

W ofercie Apple pojawił się również nowy iPod Touch. Trudno tu mówić o rewolucji - urządzenie jest nieco cieńsze niż poprzedni model, zaś jego obudowa jest bardziej zaokrąglona. Istotną nowością jest standardowe wyposażenia odtwarzacza w oprogramowanie Nike+ oraz wbudowany głośnik. Wiadomo już, jak kształtować się będą ceny nowych iPodów Touch: model z dyskiem 8 GB ma kosztować 229 USD, za wersję 16 GB zapłacić trzeba 299 USD, zaś za 32 GB - 399 USD.