Filmy Ultra HD - Polska w peletonie pod względem dostępu do treści

Ultra HD - nowe oczko w głowie producentów telewizorów. Naturalny rozwój tego sprzętu, ciekawa nowinka. Problemem jest brak treści w nowej rozdzielczości. Jednak w Polsce jest w tej kwestii coraz lepiej. Aktualnie nasz kraj może konkurować na tym polu z całym światem.

Sprzętu jest pod dostatkiem

Ultra HD, to nowa rozdzielczość matryc ekranów i telewizorów bardzo silnie promowana obecnie przez producentów sprzętu. Obraz Full HD, aktualnie najpopularniejszy standard, ma rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli. Telewizyjne Ultra HD, to już 3840 x 2160 pikseli. Zalet jest kilka, ale największą z nich ma być super ostry obraz nawet na bardzo dużych przekątnych lub siedząc blisko ekranu. Dobrej jakości treść UHD na telewizorze tego typu sprawia, że możemy zapomnieć o pikselach. Po prostu ich nie zobaczymy. Ultra HD jest jednym ze wspólnych trendów wszystkich producentów telewizorów, o którym pisałem w czasie targów IFA 2014 w Berlinie.

 

IFA 2014 Miss IFAFot. IFA

 

W kwestii sprzętu jest już bardzo dobrze. Przez ostatnie 12 miesięcy producenci wypracowali wspólne standardy, a ceny odbiorników poszły tak bardzo w dół, że kupno telewizora Ultra HD nie musi już dzisiaj wiązać się z wzięciem kredytu na 30 lat. Telewizorów jest pod dostatkiem i tanieją. Problemem jest nadal brak treści.

Materiały Full HD wyświetlone na matrycy Ultra HD mogą wyglądać dużo lepiej. Systemy podnoszenia jakości działają i różnicę widać. Telewizor kupuje się też na minimum kilka lat, więc lepiej wyposażyć się w coś, co silniej oprze się upływowi czasu. Nie zmienia to jednak faktu, że odbiornik Ultra HD sprawdzi się najlepiej z treścią w natywnej rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. W kwietniu tego roku pisałem na moim blogu ObywatelHD.pl, że jest lepiej, ale nadal nie różowo. Pierwsze usługi dystrybucji treści Ultra HD miały pojawić się wtedy w USA. Dzisiaj wiadomo już, że jest jeszcze jeden kraj na świecie, będący ciekawym miejscem dla fanów standardu UHD. Tym krajem jest Polska.

 

Ultra HD z sieci i dysku

Pierwsze miejsce za popularyzację Ultra HD w Polsce należy się Samsungowi. Producent wszedł bardzo dynamicznie na rynek sprzętu 4K z niesłychanie bogatą ofertą telewizorów tego typu. Największe brawa należą się jednak polskiemu oddziałowi tej firmy za uruchomienie w czerwcu usługi Strefa VOD UHD (przeczytajcie jej test). Aplikacja Smart TV stworzona we współpracy z Insys Play i Kino Świat była pierwszym tego typu miejscem w Polsce i jednym z niewielu na świecie. Na starcie odbiorca miał dostęp do 10 filmów UHD. W grudniu tego roku ma ich być już około 25. Tytuły nie są najnowsze, ale cała biblioteka była i nadal jest dostępna za darmo. Samsung wydał Strefę VOD UHD jako element promocji standardu 4K.

Oprócz tego w ofercie koreańskiego producenta pojawiła się aplikacja Opery Wiedeńskiej, o której pisałem na łamach serwisu.

 

Opera Smart TVFot. Samsung

 

Za jej pomocą fani oper mogą kupić wirtualny bilet na transmisje na żywo. Również w Ultra HD.

Współpraca nawiązana pomiędzy Wiedeńską Operą Państwową, a firmą Samsung to wyjątkowe wydarzenie. Formy sztuki, które dotychczas uznawane były za ekskluzywne, elitarne i niezwykle kosztowne dzięki tej współpracy zdecydowanie będą dostępne dla szerszego grona odbiorców. Od teraz twórczość jednej z najlepszych scen operowych w Europie będzie można podziwiać nie ruszając się z salonu za pośrednictwem urządzeń firmy Samsung

- powiedział wtedy Olaf Krynicki, PR Manager Samsung Electronics Polska.

Samsung był pierwszy w Polsce z tak bogatą ofertą, ale teraz nie jest już jedyny. LG uruchomiło właśnie usługę Filmbox Live, w której pojawiła się kategoria "Kino LG 4K". To druga po Samsungu taka usługa w Polsce i znów - ewenement na skalę światową. LG i Filmbox udostępniają swój repertuar za darmo na 6 lub 12 miesięcy (w zależności od telewizora jaki kupimy). Niestety tylko dla nowych klientów (odbiornik kupiony po 6. listopada), ale to nadal bardzo interesująca oferta. Na starcie dostępnych jest 5 filmów w rozdzielczości Ultra HD. W połowie grudnia będzie ich 30. Wśród tytułów jest wiele pozycji średnich lub słabych, ale są też ciekawe filmy, takie jak Rzeź, Casanova po przejściach czy Magic Mike.

Współpraca LG z marką Filmbox to nasz kolejny krok w rozwoju rynku 4K w Polsce. Zdajemy sobie sprawę, iż równolegle z postępem technologii 4K powinien następować rozwój rozrywki i treści najwyższej rozdzielczości. Dlatego LG pragnie wypełnić lukę w dostępie do treści najwyższej jakości, tak aby polski widz mógł od razu w pełni wykorzystać możliwości swoich telewizorów ULTRA HD

- mówi Marcin Kubiszak, category manager Home Entertainment w LG Electronic Polska.

 

LG filmy UHDFot. LG

 

Usługi Samsunga i LG wymagają dość szybkiego łącza internetowego. Około 20 megabitów na sekundę plus bardzo istotna stabilność połączenia i prędkości. Bez niej filmy mogą wczytywać się dłużej lub nierównomiernie.

Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, iż filmy Ultra HD są dostępne tu i teraz. Bez ruszania się z kanapy, dosłownie na wyciągnięcie pilota. Imponujące jest też tempo wprowadzania tych nowości u polskich oddziałów koreańskich producentów oraz brak opłat. Minusem jest jakość. Filmy mają rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli, ale jest oczywiste, że nie będą aż tak doskonałe, jak w przypadku wersji nieskompresowanych.

Problem z brakiem kompresji polega na wadze plików. Natywne Ultra HD z bardzo dużym bitratem, to istny koszmar dla magazynowania treści, a tym bardziej przesyłu przez Internet. Ale i rozkosz dla naszych oczu. Być może dlatego polski oddział Sony zdecydował się na inną formę promocji treści UHD. U tego producenta filmy 4K dostajemy na dysku twardym. Po zakupie telewizora Sony 4K możemy wybrać 5 filmów z listy 10 dostępnych. To między innymi Salt, Kapitan Philips, najnowszy Niesamowity Spider-Man 2 czy nominowany do 6 Oscarów Moneyball.

 

5 filmow SonyFot. Sony

 

Dysk z filmami jest dodawany gratis przy zakupie modeli X95, S9 lub X9 do 27 grudnia. Same filmy mają działać do 2016.

Sony oferuje mniej treści, ale film zapisany na dysku będzie miał lepszą jakość niż streaming z sieci. Jest szansa, że obraz rzuci wręcz na kolana.

 

Polska kontra reszta świata

Trzy firmy, dwa sposoby na zaspokojenie apetytów fanów Ultra HD. To oczywiście nadal kropla w morzu potrzeb. Konieczne jest zwiększenie oferty, potrzebne są pierwsze kanały telewizyjne nadające w nowej rozdzielczości, ciągle czekamy też na zaktualizowany standard Blu-ray, który obsłuży Ultra HD (niestety ma pojawić się dopiero pod koniec przyszłego roku). Biorąc jednak pod uwagę jak sytuacja Ultra HD wyglądała u nas zaledwie pół roku temu, polskie oddziały wspomnianych trzech firm zasługują na gromkie brawa. Nawet jeśli streaming z sieci nie będzie miał takiej jakości, na jaką stać telewizory Ultra HD, a treści na dysku nie będzie dużo, to i tak na tle światowym Polska jest obecnie jednym z najciekawszych miejsc do zakupu telewizora 4K.

W USA Netflix ma w ofercie seriale w rozdzielczości Ultra HD - House of Cards i Breaking Bad. Oferuje też filmy takie jak Smerfy 2 czy Pogromcy Duchów. Przy okazji nadawca zwiększył jednak cenę abonamentu. Jeśli Amerykanie chcą oglądać filmy z Netflixa w rozdzielczości 4K, to muszą zapłacić 11,99 $ zamiast dotychczasowych 8,99 $ (cena dla nowych klientów).

Sony oferuje w Ameryce streaming filmów Ultra HD do swoich telewizorów w ramach usługi Video Unlimited 4K. Wybór pozycji jest duży (4 seriale i około 67 filmów fabularnych), a ich jakość znakomita. To pliki ważące kilkadziesiąt gigabajtów, które przed odtworzeniem ściąga się do odtwarzacza. Jednak wypożyczenie filmów UHD kosztuje 8 $ na jedną dobę lub około 35 $ na zawsze. Oprócz kompatybilnego telewizora potrzebny jest też zewnętrzny odtwarzacz FMP-X10 kosztujący około 700 dolarów. Producent nie ma też póki co planów wprowadzenia tej oferty do Polski.

 

Sony FMP-X10Fot. Sony

 

Podobnych przykładów jest więcej. W USA kwestia Ultra HD rozwija się dynamicznie i pojawia się wiele nowości. Polskie oddziały podchodzą jednak do kwestii nieco inaczej. Oferują usługi darmowe, których dostępność jest natychmiastowa, a obsługa intuicyjna. Osoba kupująca nowy telewizor Ultra HD może więc w kilka minut po podłączeniu go do sieci rzucić okiem na przyszłość swojej domowej rozrywki.

Tak, Ultra HD jest nadal kwestią przyszłości. Sprzętu jest już dużo, ale czekamy na więcej treści. Czekamy i możemy się cieszyć, że w Polsce temat rozwija się prawie tak żywo, jak za oceanem. Podejście jest u nas inne. Brakuje nowości w naprawdę porażająco dobrej jakości UHD. Są za to wyjątkowe usługi dostępne za darmo, które sprawiają, że nowy telewizor 4K można wykorzystać bez dodatkowych kosztów. Od razu po zakupie, bez dodatkowego sprzętu czy wydatków.

Oby tak dalej.

 

Szymon Adamus

Zdjęcie LG 55UB850 Zdjęcie Samsung UE50HU6900 Zdjęcie SONY KD-65X9005
LG 55UB850 Samsung UE50HU6900 SONY KD-65X9005
Porównaj ceny ? Porównaj ceny ? Porównaj ceny ?
materiały partnera: Okazje.info