VoIP - ostateczny cios dla klasycznej telefonii w firmach?

Powiedzieć, że dzięki Internetowi świat się zmienia, to w zasadzie nie powiedzieć niczego - to truizm, z którym mamy do czynienia w coraz większym stopniu. Dzieje się tak zwłaszcza dzięki coraz lepszej infrastrukturze oraz coraz powszechniejszemu do niej dostępowi. Internet zmienił we współczesnej rzeczywistości bardzo wiele. Przede wszystkim sposób, w jaki kontaktują się ze sobą ludzie. Także w świecie biznesu.

Przy coraz większym dostępie do sieci wiele firm tam właśnie przenosi prowadzoną przez siebie działalność, stąd tak dużą popularnością cieszą się w Polsce m.in. różnego rodzaju e-sklepy. Czasami obecność w Internecie podyktowana jest względami kosztowymi (dużo niższe są koszty prowadzenia e-sklepu, niż tradycyjnego sklepu), a czasem jest po prostu kolejnym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa. W zgodzie z tym trendem podążają wszystkie aspekty prowadzenia firmy. Od sprzedaży, przez marketing, a na komunikacji kończąc. W tym ostatnim przypadku dotyczy to również tradycyjnych rozmów telefonicznych, które w sieci przyjmują bardzo popularną formę - VoIP, którą w swej ofercie posiada między innymi FCN, marka należąca do spółki Aiton Caldwell.

 

VoIP, czyli Voice over Internet Protocol to technologia polegająca na transmisji dźwięku przez internet, przy wykorzystaniu protokołu IP.  Na czym zatem polega VoIP i jakie są jego zalety? To przede wszystkim dwojako rozumiana niezależność - zarówno względem wyboru operatora, jak i formy korzystania (płacenia) z narzędzia. Kiedy chcemy korzystać z telefonii stacjonarnej, najsilniejsi operatorzy traktują tę okazję jako możliwość dołączania całej masy usług dodatkowych lub, co gorsza, do pakietowej ich sprzedaży - z telefonem. Efekt jest taki, że comiesięczny abonament obejmuje nie tylko opłaty za usługi niewykorzystywane (np. popularne i mityczne utrzymanie łącza), ale także pakiety minut, które w przeciwieństwie do niektórych rozwiązań z telefonii komórkowej, nie mogą być na nic wymienione.

 

To z kolei powoduje, że rzadko kiedy wykorzystywane są przysługujące minuty na połączenia krajowe, a dwie zagraniczne rozmowy generują horrendalne kwoty za połączenia. W tym przypadku FCN proponuje najprostsze rozwiązanie - w pełni wymienialne pakiety minut, które można wykorzystywać w rozmowach krajowych,  bez znaczenia w jakiej będą one proporcji.

 

Druga z zalet oparta jest na rozwiązaniach zaczerpniętych właśnie ze wspomnianych wcześniej sieci komórkowych. Korzystając z VoIP za pośrednictwem FCN decydujemy, jaki sposób płatności jest najlepiej dopasowany do korzystania przez nas z telefonu. Czy rozwiązaniem idealnym jest zapewniający komfort i niższe koszty jednostkowe za minutę połączenia abonament? Czy może lepsze może okazać się korzystanie z pre-paidu, dedykowanego dla osób oraz firm, korzystających z telefonu nieregularnie lub sezonowo? Decyduje oczywiście Klient. Dość wspomnieć, że korzystając z któregokolwiek z dwóch rozwiązań, mamy do czynienia z jedną z najbardziej konkurencyjnych ofert na rynku usług telekomunikacyjnych.

 

To niestety - dla tradycyjnych operatorów, nie koniec zalet VoIP. Inne, na które powinni zwrócić potencjalni Klienci, to cała lista opcjonalnych usług, które każdy może uruchomić w swojej firmie, Wśród nich znajdują się takie rozwiązania jak Wirtualny Faks, infolinia, czy IVR, żeby wspomnieć tylko kilka. Te i inne będą jednak przedmiotem kolejnego artykułu.