Najważniejsze premiery i wydarzenia 2010

Koniec roku zobowiązuje do podsumowań. Tradycję trzeba więc pielęgnować - przygotowaliśmy zestaw "Naj 2010" - najbardziej zaskakujących wydarzeń, premier na które najbardziej czekaliśmy i gadżetów które najbardziej poruszyły naszą wyobraźnię.
iPad iPad fot. Apple

Najbardziej znacząca premiera - iPad

Tablet Apple, opus magnum Steve'a Jobsa. Obok Apple i jego produktów rzadko przechodzimy obojętnie - niezależnie jednak od tego, po której stronie barykady sami stoicie, pojawienie się na rynku iPada nie może zostać zbagatelizowane.

Według jednych - przerośnięty iPhone, według drugich - przyszłość komputerów. Wszystko wskazuje na to, że sprawdzać się będzie ta ostatnia opcja. Prognozy sprzedaży wskazują na to, że za dwa lata to smartfony i ogólnie urządzenia mobilne będą kupowane częściej niż tradycyjne komputery.

Facebook Facebook Facebook

Największa wszechobecność - Facebook

Dla Facebooka i jego założyciela, Marka Zuckerberga, 2010 był bardzo dobrym rokiem. Serwis stopniowo zyskiwał na znaczeniu i rozprzestrzeniając się w Sieci (Social Graph, personalizacja, przycisk "Lubię to"). Sam przecież Zuckerberg uznany został przez magazyn Time za Człowieka Roku za "połączenie ponad pół miliarda osób i odwzorowanie relacji społecznych między nimi, za stworzenie nowego systemu wymiany informacji i za zmianę stylu naszego życia". Facebook staje się platformą na której zarabiać mogą twórcy aplikacji, gier, coraz poważniej rozważany jest także w kontekście e-commerce. A pamiętajmy, że obecny Człowiek Roku zapowiada, że jego serwis ma zamiar osiągnąć miliardową liczbę użytkowników.

Ciekawe, ilu użytkowników będzie musiało w międzyczasie przybyć, aby zaczęły pojawiać się poważne głosy rozważające "koniec Facebooka" (który przecież jest nieunikniony).

Foursquare Foursquare Fot. Foursquare

Największa niedoceniona ciekawostka geeków - geolokalizacja

Serwisy geolokalizacyjne (o zasadzie działania których już trochę pisaliśmy tutaj) wciąż nie mogą przebić się do powszechnej świadomości użytkowników. W kontekście coraz bardziej upowszechniających się smartfonów i tabletów geolokalizacja to bardzo wyraźny trend - zarówno jeśli chodzi o "gry" (w rodzaju Booyah czy Foursquare) czy marketingu i ofert kierowanych do stałych klientów (które wprowadził Facebook pod postacią Places). Z ostatnich badań wynika, że mimo szumu medialnego z geolokalizacji korzysta ok. 4 mln osób. Jeśli do tej pory ignorowaliście Foursquare, to możecie zastanowić się nad ponownym zrewidowaniem swojego stosunku do tego serwisu. W przyszłym roku możemy spodziewać się coraz częstszego wykorzystania lokalizacji.

Najszybciej rozwijający się biznes - zakupy grupowe

Jak to zwykle bywa, zakupy grupowe są bardziej popularne na Zachodzie niż u nas. Polski rynek także oswaja powoli ideę zakupów grupowych - według ostatniego badania Megapanelu największy na świecie tego typu serwis - Groupon - w Polsce znajduje się już na trzecim miejscu.

Zakupom grupowym wydatnie pomogły serwisy społecznościowe i oferowanie usług (kupon na pizzę, wejście do klubu, spa) zamiast produktów. Groupon w ciągu ostatniego roku rozwijał się w zawrotnym tempie - prestiżowy magazyn Forbes określił go wręcz mianem "najszybciej rozwijającego się serwisu na świecie". W jakim kierunku będą zmierzać dalej zakupy grupowe?  Cóż, nie należy się spodziewać ich szybkiego odejścia w niebyt. Pete Cashmore, założyciel serwisu Mashable, uznawany za jednego z większych znawców trendów internetowych uznał, że Groupon może być "The Next Big Thing"...

Internet Explorer 9 Internet Explorer 9 Internet Explorer 9

Największe zaskoczenie - premiery Internet Explorer 9 i Windows Phone 7

W mijającym roku Microsoft zaprezentował trzy nowe produkty, które nie przeszły (lub nie powinny) przejść bez echa. Pierwszym jest oczywiście Kinect - dodatek do konsoli Xbox, dzięki któremu można grać bez kontrolerów w dłoniach. Tu  wielkiego zaskoczenia nie było - od dawna wiedzieliśmy czego będziemy mogli się po Kinekcie spodziewać.

Premierę miały także telefony z nowym systemem operacyjnym Microsoftu - Windows Phone 7. W prasie branżowej nowy OS zebrał bardzo pozytywne recenzje, choć jest jeszcze trochę za wcześnie na ocenę sukcesu lub porażki sprzedaży.

Produktem z innej kategorii, na który także warto zwrócić uwagę jest nowa wersja przeglądarki Internet Explorer. IE9 (podobnie jak WP7) całkowicie zrywa z raczej niechlubną historią poprzedników i na nowo włącza się (choć nieśmiało) w proces kształtowania trendów przeglądania Sieci.

To nasze typy najważniejszych premier i produktów 2010. Macie inne? Wpisujcie w komentarzach

Więcej o: