Polecą w polskie niebo

W 2013 kończy się kontrakt na szkolenie polskich pilotów F-16 w Stanach Zjednoczonych. Do tego czasu Ministerstwo Obrony musi zakupić i wdrożyć samolot szkolno-bojowy wraz z odpowiednim programem szkolenia zgodnym ze standardami NATO, oraz dokumentacją, programem szkoleniem obsługi i pakietem offsetowym dla polskiego przemysłu. Przetarg został ogłoszony we wrześniu 2010, do wydania na system szkoleniowy i 16 samolotów jest 1,4 miliarda złotych. Zobaczmy jakie samoloty stają do przetargu, na którychś z nich za dwa lata będą ćwiczyć polscy lotnicy.
T-50 ''Golden Eagle'' T-50 ''Golden Eagle'' Fot. Korea Aerospace Industries

KAI T-50 "Golden Eagle", Korea

"Złotego Orła" opracowała koreańska firma KAI we współpracy z firmą Lockheed-Martin, producentem F-16. T-50 to samolot szkolno-bojowy zaprojektowany w celu szkolenia pilotów dla F-szesnastek (Korea ma 170 tych samolotów). Jako "szyty na miarę" pilotuje się bardzo podobnie do swojego dużego pierwowzoru, ma tylko mniejsze osiągi.

Koreański producent podkreśla, że "interfejs użytkownika" T-50 jest dokładnie wzorowany na F-16. Podobna jest symbolika i wygląd wyświetlacza HUD i drążek sterujący, dzięki czemu po późniejszej przesiadce na F-16 piloci są prawie od razu gotowi do akcji, a czas szkolenia pilotów jest dużo krótszy, niż na konkurencyjnych samolotach. Polski pilot-oblatywacz, który w Korei testował T-50, opanował samolot z taką łatwością i biegłością, że koreański pilot-instruktor dopuścił go nawet do manewru lądowania, co zwykle nie zdarza się przy tego rodzaju lotach testowych.

Ostatnio T-50 został wybrany przez Indonezję w analogicznym do polskiego przetargu. Indonezyjczycy chcą zastąpić brytyjskie maszyny szkoleniowe BAe Hawk służące do szkolenia pilotów F-16, F-5E, Su-27 i Su-30.

T-50 T-50 "Golden Eagle". Fot. Korea Aerospace Industries

T-50 - osiągi

Fachowcy nazywają T-50 wielozadaniowym samolotem szkolno-bojowym. Kokpit mieści dwie osoby, podczas lotów szkoleniowych jest to kursant oraz pilot-instruktor. Samolot ma długość prawie 13 metrów (12,98m), rozpiętość skrzydeł 9,17m oraz wysokość 4,70m.

"Na pusto" waży 6450 kilogramów, maksymalna masa startowa to ponad dwa razy więcej (13 i pół tony).

Silnik F404 produkcji firmy General Electric daje ciąg 53 tysięcy niutonów (około 5 ton), a przy uruchomionych dopalaczach - 78 tysięcy niutonów (prawie 8 ton). Prędkość maksymalna "złotego orła" to około półtorej prędkości dźwięku (około 1500km/h), zasięg 1850km, pułap 16 kilometrów.

T-50 T-50 "Golden Eagle". Fot. Korea Aerospace Industries

T-50 - uzbrojenie

Oprócz wersji szkolnej, KAI oferuje też czysto bojową wersję tego samolotu, oznaczoną FA-50. Jej uzbrojenie to działko obrotowe Gatling A50 kalibru 20mm, pociski AMRAAM, Sidewinder i Maverick, bomby, oraz rakiety niekierowane.

Razem z T-50 Koreańczycy oferują nam system szkolenia pilotów F-16, o którym amerykańscy piloci mówili, że jest lepszy od oryginalnego.

T-50 jako nowoczesny samolot, będzie drogi w eksploatacji, producent podkreśla, że wyższe koszty są zrównoważone mniejszą ilością godzin nalotu jakich potrzebuje pilot szkolony na T-50 przed przesiadką na F-16.

Na filmie poniżej - odpalanie pocisków AGM-65 "Maverick" podwieszonych pod T-50.

M-346 w locie. M-346 w locie. Fot. Alenia Aermacchi

Alenia Aermacchi M-346 "Master", Włochy

M-346 to owoc współpracy pomiędzy włoską firmą Alenia Aermacchi, a rosyjskim Jakowlewem. Podobnie jak T-50 zaprojektowany został z myślą o konkretnych samolotach "docelowych" jakich dosiadać mają wyszkoleni na nim piloci - w wypadku M-346 są to Eurofighter, Gripen, Rafale, F-16 i  F-22. Producent wspomina też o wzięciu pod uwagę myśliwca przyszłości - konstruowanego właśnie JSF (Joint Strike Fighter, program konstrukcji przyszłościowego myśliwca F-35).

Pierwszy M-346 wzbił się w powietrze 14 lat temu - w 1996.

W tej chwili prowadzone są prace nad stworzeniem szkoleniowego symulatora misji dla pilotów M-346.

M-346 w locie. M-346 w locie. Fot. Alenia Aermacchi

M-346 - parametry i osiągi

Podobnie jak T-50, M-346 jest dwuosobowy, załogę stanowi szkolony i pilot-instruktor. Włoski samolot ma długość 11 i pół metra (11,49m), rozpiętość skrzydeł 9,72m i wysokość prawie pięć metrów (4,98m). "Na pusto" waży nieco więcej niż 4 i pół tony (4.610kg), maksymalna masa startowa to ponad dwa razy więcej - równo 9 i pół tony.

Napęd stanowią dwa silniki Honeywell F124-GA-200 dające 27,8 tysiąca niutonów ciągu kaźdy (łącznie około 5 ton). Samolot bez użycia dopalacza przekracza prędkość dżwięku, prędkość maksymalna to 1255 kilometrów na godzinę, a zasięg wynosi 1890km. Maksymalny pułap wynosi prawie 14 kilometrów (13.715m).

Kokpit M-346. Kokpit M-346. Fot. Alenia Aermacchi

M-346 - uzbrojenie

Włoski samolot przeznaczony jest do szkolenia. Nie ma wersji bojowej, trwają prace nad stworzeniem takowej, oznaczonej jako LCA. Ma być uzbrojona w rakiety przeciwokrętowe MBDA Marte MK-2A, bomby MK82 i MK83, pociski Sidewinder i Maverick oraz moduły rozpoznawcze i walki radioelektronicznej.

Aero L-159 Alca na pokazach lotnicznych w Brnie w 2008. Aero L-159 Alca na pokazach lotnicznych w Brnie w 2008. Fot. Adam Pniak [(CC) BY adampniak / flickr.com]

Aero Vodochody L-159B "Alca" - Czechy

Samoloty czeskiej fabryki nazywają się jak ptaki (alca - alka - to drapieżny ptak morski), ale jednocześnie nazwa samolotu to skrót od Advanced Light Combat Aircraft (Zaawansowany Lekki Samolot Bojowy). Wyprodukowany został przez czeską fabrykę Aero Vodochody, w której połowę udziałów miał amerykański Boeing a drugą połowę czeski rząd. Jego przeznaczeniem jest pełnienie roli samolotu szkoleniowego, a a warunkach bojowych misje zwiadowcze, patrolowe i obrona przestrzeni powietrznej.

Pierwszy L-159 wzbił się w powietrze w 1997, a do służby weszły 3 lata później.

L-159 ALCA Czech Air Force L-159 ALCA Czech Air Force Fot. Ministerstvo obrany Eeské republiky / Wikimedia Commons

L-159 - osiągi

Standardowa wersja L-159 jest samolotem jednomiejscowym, w przetargu Polsce oferowana jest wersja dwumiejscowa L-159B.

Samolot ma długość prawie 13m (12,72m, metr więcej od M-346 i prawie równo z T-50), rozpiętość skrzydeł 9,54m i wysokość 4,87m. Bez ładunku i paliwa waży trochę ponad 4 tony (4350kg), maksymalna masa startowa to 8 ton.

Napęd daje pojedyńczy silnik Honeywell F124-GA-100 dający 28,2 kiloniutona ciągu (około 3 ton). Nie ma dopalacza.

Od poprzedników Alca jest wolniejsza - prędkość maksymalna to 936 kilometrów na godzinę. Pułap wynosi 13 kilometrów i 200 metrów a zasięg 1570 kilometrów.

Kokpit L-159 ALCA. Kokpit L-159 ALCA. Fot. Yxen / Wikimedia Commons

L-159 - uzbrojenie

"Alka" ma 7 punktów mocowania systemów broni - 3 pod każdym skrzydłem i 1 pod kadłubem. Przystosowany jest do mocowania standardowego wyposażenia NATO: pocisków Sidewinder i Maverick, bomb i działka.

Wyprodukowano 72 sztuki L-159, część z nich przechodzi przeróbkę na samoloty dwumiejscowe, oferowane Polsce.

BAE Hawk z zespołu Red Arrows na pokazie Southend Festival of the Air 2009. BAE Hawk z zespołu Red Arrows na pokazie Southend Festival of the Air 2009. Fot. Peter Taylor [(CC) nickstone333 / flickr.com]

BAe Hawk, Wielka Brytania

Brytyjski Hawk (jastrząb) to senior w opisywanym gronie. Wyprodukowany został przez przez BAe (British Aerospace), pierwszy wzbił się w powietrze w 1974 - 37 lat temu. Przez ten czas wyprodukowano ponad 900 sztuk Hawków, które latały w barwach kilkudziesięciu krajów świata, jako samoloty szkoleniowe i bojowe. Licząc wszystkie prototypy i wersje koncepcyjne powstało kilkadziesiąt wersji Hawka przeznaczonych do różnych celów. Dla nas najbardziej interesujący jest model bojowy (Hawk 200) i oferowany Polsce szkoleniowy Hawk AJT.

BAE Hawk w locie. BAE Hawk w locie. Fot. Ronnie Macdonald [(CC) BY ronmacphotos / flickr.com]

Hawk - osiągi

Hawk jest dwumiejscowym samolotem szkolno-bojowym, w locie szkoleniowym w kokpicie znajdują się student i instruktor. W wersji AJT (oznaczonej też jako model 128 albo T2) zainstalowano całkowicie nową awionikę z nowoczesnym, komputerowym stystemem sterowania odpowiadającym współczesnym standardom pilotażu. Wygląd systemu sterowania może zostać przez producenta dostosowany do zgodności z wyglądem i działaniem samolotu "docelowego". Teraz wewnątrz to praktycznie nowy, współczesny samolot.

Hawk AJT ma skrzydła o rozpiętości 9,94m, wysokość 3,98m i długość prawie dwanaście i pół metra (12 metrów i 43 centymetry). Pusty waży 4400 kg, maksymalna masa startowa to 9,100kg.

Napędem jest silnik Rolls-Royce Adour 951 dający 29 kiloniutonów ciągu (około trzech ton). Prędkość maksymalna wynosi 1028km/h, pułap 13,565m a zasięg 2520km.

BAE Hawk. BAE Hawk. Fot. Adrian Pingstone [Arpingstone / Wikimedia Commons]

Hawk - uzbrojenie

Przez lata obecności Hawka na rynku, kilkukrotnie przekonstruowywany był do wersji bojowej. Na rynek ostatecznie trafiły dwie: Hawk T1A w latach 70 dwudziestego wieku i Hawk 200, który pierwszt raz wzbił się w powietrze w 1986. Aby stworzyć Hawk 200 przekonstruowano przód samolotu, zainstalowano awionikę zbliżoną do tej z F16, łącznie z radarem, którego pierwsze Hawki były pozbawione. Napęd stanowi silnik Adour 871, uzbrojenie to 30-milimetrowe działko Aden i pociski rakietowe Sidewinder (albo ASRAAM) i Maverick.

 

Janusz A. Urbanowicz

Więcej o: