Program SAFEPED został napisany na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Wykorzystując nauki behawioralne, tworzy on wirtualne osoby, których zachowanie odpowiadać ma prawdziwemu, ludzkiemu. Dzięki temu da się przewidzieć, jak ludzie będą się zachowywali na projektowanym (lub już istniejącym) skrzyżowaniu - kiedy i gdzie zdecydują się je pokonać. Pozwala to obliczyć do ilu wypadków będzie na nim dochodzić. Liczbę tę można następnie minimalizować poprzez regulowanie czasu potrzebnego na zmianę świateł, przepływu aut czy zmianę rozmieszczenia znaków wokół skrzyżowania.
SAFEPED jest pierwszym programem, który bierze pod uwagę to, jak zachowuje się człowiek dochodzący do skrzyżowania. Zdaniem naukowców z Izraela, przeciętny pieszy przebiega przez nie jeśli czuje, że nadjeżdżający samochód dotrze na skrzyżowanie w 5,5 sekundy lub więcej. Jeśli czas ten - w ocenie pieszego - wynosi 2,5 sekundy, zazwyczaj nie będzie on próbował przejść na drugą stronę jezdni. SAFEPED w swych obliczeniach wykorzystuje między innymi dane na temat takich zachowań ludzi. Czy program rzeczywiście doprowadzi jednak do zmniejszenia liczby wypadków? Tego dowiemy się dopiero w chwili, gdy będzie wykorzystywany do projektowania skrzyżowań.